۱۳۹۸-۰۷-۱۶

285 قطعه تمبر اصیل و کلاسیک و پاکت‌نامۀ دورۀ قاجار در موزۀ رضوی رونمایی شد

به مناسبت روز جهانی پست و در بیست‌ونهمین سه‌شنبۀ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از 285 قطعه تمبر اصیل و کلاسیک دورۀ قاجار و پاکت‌نامه‌های تمبردار و کارت‌پستال‌های نفیس این دوره رونمایی شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در بیست‌ونهمین برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگیِ خود و هم‌زمان با روز جهانی پست از تعداد 224 قطعه تمبرهای اصیل دورۀ قاجار و 61 طغری پاکت نامۀ تمبردار و کارت‌پستال‌های بسیار نفیس اهدایی بهروز نصر اصفهانی، مجموعه‌دار بزرگ کشورمان به موزۀ آستان قدس رضوی رونمایی کرد.
نمونه تمبرهای شیر و خورشیدی آلبرت بار، چاپ فرانسه 1247-1244 خورشیدی؛ اولین سری تمبر با تصویر ناصرالدین شاه قاجار سری ناصری چهار جور، چاپ اتریش، دی‌ماه 1255 خورشیدی؛ دومین سری تمبر با تصویر ناصرالدین شاه قاجار سری دور الوان، چاپ چاپخانه دولتی اتریش در وین 1260 خورشیدی؛ تمبرهای چاپ سنگی خورشیدی (لیتوگراف) خرداد 1260 خورشیدی؛ تمبرهای گراوه خورشیدی، شهریور 1260 خورشیدی و تمبرهای مظفرالدین شاه قاجار معروف به «سری کاغذ سفید» از جمله موارد این مجموعه است.
کارشناس تمبر موزۀ آستان قدس رضوی و مؤلف مقالات پژوهشی با موضوع تمبر در نشریات بین‌المللی در این مراسم با بیان اینکه، گنجینۀ تمبر و تاریخچۀ پستی آستان قدس، نخستین و تنها گنجینۀ تمبر در ایران است که تاریخچۀ پستی را نیز به نمایش گذاشته است، این گنجینه را غنی‌ترین موزه تخصصی تمبر و تاریخچه پستی در ایران دانست و اظهار داشت: این موزه از زمان تأسیس در 21 بهمن 1369 تاکنون با همکاری مجموعه‌داران واقف و کارشناسان برجسته تمبر و تاریخچه پستی از ایران و سایر کشورها، کلکسیونی ارزشمند و متنوع از تمبرها، پاکت‌نامه، کارت پستال، پاکت مهر روز و دیگر اقلام پستی از ایران و جهان را گردآوری، شناسایی، مستندسازی و نگهداری کرده است.
محمدرضا شاهرودی‌زاده افزود: این گنجینه علاوه بر مجموعه تمبرها و تاریخچۀ پستی، کتابخانه‌ای غنی از منابع تخصصی مربوط به مطالعات تمبرشناسی را در اختیار دارد و با محققان و دانشجویان رشته‌های هنر، گرافیک، تاریخ و... در مقاطع مختلف تحصیلی همکاری پژوهشی می‌کند.
وی همچنین نمایش و معرفی مجموعه‌ها در سالن نمایش گنجینه‌ها؛ ارتباط و تبادل نظر با مجموعه‌داران و کارشناسان عضو انجمن مطالعات تمبرشناسی ایران در خارج از کشور (IPSC) و ارائه مقالات علمی پژوهشی در نشریات داخلی و خارجی را به عنوان بخشی دیگر از فعالیت‌های این موزه برشمرد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید