۱۳۹۸-۰۷-۲۱

دسترسی به بیش از 13000 منبع اطلاعاتی صوتی در کتابخانه گویای رضوی

جمع آوری سیزده هزار و دویست و هفتاد و پنج عنوان منبع اطلاعاتی غنیِ صوتی و در محل کتابخانه گویای رضوی در دسترس نابینایان و کم بینایان اهل علم و پژوهش قرار گذاشته شده؛ تا این قشر سخت کوش بتوانند مانند دیگر مراجعان از امکانات میسور و موجود در راه دانش استفاده کنند.
به گزارش مسئول کتابخانه گویای رضوی به مناسبت روز جهانی نابینایان اعلام کرد: این کتاب‌های ویژۀ روشندلان در همۀ موضوعات مانند کمک آموزشی، ادبی، علمی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی، فرهنگی در کنار مجموعه نرم‌‌افزارهای ویژه آنها در این کتابخانه که وابسته به بارگاه ملکوتی عالم آل محمد(ع) است؛ نگهداری می‌شود.
علی وظیفه‌دان گفت: نابینایان و کم‌بینایانِ کتاب‌دوست، علاوه بر بهره‌مندی از این منابع بی¬بدیلِ اطلاعاتی، می‌توانند از منابع متنوع چاپی و دیجیتالی موجود درکتابخانه آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) و دیگر کتابخانه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی استفاده کنند.
وی از وب‌سایت کتابخانه گویای رضوی در زیر پرتال این سازمان به نشانی« https://library.razavi.ir/fa» به عنوان یکی دیگر از خدمات این کتابخانه نام برد و افزود: این وب‌سایت با ارائه خدمات الکترونیکی به اعضای این کتابخانه، برقراری تعامل و ارتباط بهتر با مخاطبان و گسترش فعالیت‌های مجازی و اطلاع‌رسانی بیشترخدمات کتابخانه گویای رضوی فعال می¬باشد.
وظیفه‌‌دان ادامه داد: از جمله خدمات این وب‌سایت می‌توان به مشاهده فهرست منابع صوتی موجود، امکان درخواست منابع، تکمیل فرم عضویتِ رایگان، دانلود کتاب صوتی و آگاهی از اخبار ویژه روشن‌دلان، اشاره کرد.
وی با بیان اینکه اقشار مختلف نابینا و کم بینا؛ از دانش‌آموز و دانشجو گرفته تا کارمندان و مشاغل آزاد از خدمات رایگان حضوری و غیرحضوری کتابخانه گویای رضوی استفاده می‌کنند؛ گفت: در حال حاضر این کتابخانه دارای بیش از 250 عضو فعال در مقاطع مختلف تحصیلی می¬باشد.
مسئول کتابخانه گویای رضوی تصریح کرد: نابینایا ن و کم بینایانِ گوشه و کنار ایران اسلامی پس از عضویت در کتابخانه گویای رضوی با استفاده از تلفن یا ایمیل می‌توانند از خدمات غیرحضوری کتابخانه بهره‌مند شوند و منابع مورد نیاز خود را به صورت رایگان از طریق پست دریافت کنند.
وی افزود: شهروندان عضو، علاوه بر استفاده از خدمات حضوری کتابخانه، می‌توانند منابع مطالعاتی مورد نیاز خود را از طریق کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی در محل اقامت خود به‌صورت رایگان تحویل بگیرند.
وظیفه‌دان بیان کرد: مبادله منابع با دیگر مراکز و کتابخانه‌های مربوط به نابینایان در راستای غنای منابع کتابخانه‌های ویژه نابینایان، حمایت از راه‌اندازی کتابخانه‌های جدید و همچنین دسترسی آسان‌تر و سریع‌تر آنان به منابع مطالعاتی، از دیگر اقدامات کتابخانه گویای رضوی به ‌شمار می‌رود.
مسئول کتابخانه گویای رضوی مراجعان این کتابخانه را افرادی فرهیخته و اهل مطالعه دانست و گفت: نابینایان گاهی چندین ساعت در این کتابخانه از خدماتی مانند مطالعه و بررسی منابع متعدد با دسترسی به تجهیزات موجود در محل کتابخانه، امانت ‌گرفتن منابع و تهیه تصویر از منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه بر روی انواع حافظه‌های جانبی، استفاده می‌کنند.
وظیفه‌دان اضافه کرد: مهندسی ایجاد این کتابخانه در سال 1383، برای بهره‌مندی نابینایان و کم‌بینایانِ همۀ مناطق میهن اسلامی به‌ویژه سطح شهر مشهد از خدمات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در محل کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) راه‌اندازی شده است.
ایشان یادآورشدند که نشانی این کتابخانۀ تخصصی، مشهد- خيابان طبرسي- چهارراه مجلسی- خیابان مجلسی غربی یک، با شماره تماس تلفنی واحد آقایان: 32713070-051 و واحد بانوان: 32700115-051 زیر نظر معاونت امور کتابخانه‌های این سازمان می باشد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید