۱۳۹۸-۰۷-۲۲

اهدای سکه‌های 2500 ساله به موزۀ رضوی

مجموعه‌ای ارزشمند شامل بیش از یکصد قطعه سکه متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی به موزۀ رضوی اهدا شد که سکۀ ولایت‌عهدی امام رضا(ع) و سکۀ طلای ملک‌شاه سلجوقی در این میان می‌درخشد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، شهروند و فرهنگ دوست‌مشهدی، مجموعه‌ای ارزشمند از سکه‌هایی با قدمت 2‌هزار‌و500 سال را به گنجینۀ سکۀ موزۀ آستان قدس رضوی اهدا کرد که یکی از سکه‌ها، سکۀ نقرۀ ولایت‌عهدی امام رضا(ع) ضرب نیشابور در سال 203 قمری است.
مسئول گنجینۀ سکۀ آستان قدس رضوی در این باره توضیح داد: این سکه‌ها مربوط به دورۀ هخامنشیان، اشکانیان، الیمایی، شاهان پارس، ساسانیان، عرب ساسانی، امویان، اسپهبدان طبرستان، عباسیان، علویان طبرستان، بنی باینجور، آل زیار، آل بویه، سامانیان، صفاریان، افشاریان و... است.
محمدحسین یزدی‌نژاد دربارۀ سکۀ ولایت‌عهدی امام رضا(ع) بیان کرد: بر روی این سکه کتیبۀ «لا‌اله‌الاالله وحده لا شریک له» در حاشیۀ روی سکه و «بسم‌الله ضرب هذا الدرهم به نیشابور سنۀ ثلث و مأتین» درج شده و پشت سکه، نوشتۀ «لله محمد رسول‌الله المأمون خلیفه‌الله مما امر به الإمیر‌الرضا ولی‌عهد المسلمین علی‌بن موسی بن علی‌بن ابیطالب ذوالریاستین» درج شده است.
وی به سکه‌های ارزشمند دیگری در این مجموعۀ اهدایی اشاره کرد و افزود: سکه‌های خشایار‌شاه اول، اردشیر اول، داریوش دوم از سلسلۀ هخامنشیان و مهرداد دوم سیناتروک اول، اردوان چهارم، وِنُن دوم و پاکر از سلسلۀ اشکانیان و سکه‌های وهشیر، پاکپات، منچیهر، اردشیر چهارم از سلسلۀ شاهان پارس و سکۀ دینار طلای شاهپور اول و درهم شاهپوردوم، اردشیر دوم، یزدگرد اول، خسروانوشیروان، هرمز چهارم، خسرو دوم (پرویز) از سلسلۀ ساسانیان در این مجموعۀ کم‌نظیر خود‌نمایی می‌کند.
وی با بیان این‌که این مجموعه پس از مستند نگاری جهت استفاده در دسترس محققین و پژوهشگران قرار می‌گیرد، ادامه داد: دینار طلای ملک‌شاه سلجوقی ضرب اصفهان که کتیبۀ آیت‌الکرسی به طور کامل در پشت آن به چشم می‌خورد و سکۀ طلای مردآویج‌بن زیار، سرسلسلۀ آل زیار و نیز سکه‌های عبدالله‌بن زبیر از عرب ساسانی، ولید‌بن عبد‌الملک، سلیمان بن عبد‌الملک، هشام‌بن عبد‌الملک، ولید‌بن یزید دوم از سلسلۀ امویان و سکه‌های خورشید از اسپهبدان طبرستان و سعید‌بن دعلج از عرب طبرستانی، منصور، مهدی، هادی، هارون‌الرشید، مأمون، معتصم، المتوکل علی‌الله، المعتز بالله، معتمد علی‌الله، المقتدر بالله از سلسلۀ عباسیان، الحسن‌بن زید از علویان طبرستان و... از دیگر سکه‌های مهم این مجموعه است.
در پایان، اهداکنندۀ این مجموعۀ ارزشمند که پیش از این در چندین نوبت مجموعه‌های ارزشمندی از سکه‌های تاریخی را به این مجموعه اهدا کرده است، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: سال‌هاست به لطف امام رئوف(ع) به حریم متبرک رضوی رفت‌‌وآمد دارم و باتوجه به این‌که سال‌های زیادی است که مجموعه‌های سکه را جمع‌آوری می‌کنم، دوست داشتم سکه‌هایم را که برخی ارزش مالی زیادی هم دارد، پیشکش حضرت رضا(ع) کنم.
«محمدتقی صفّار» که فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی‌ارشد رشتۀ باستان‌شناسی است و بیش از 35 سال سابقۀ فعالیت علمی در زمینۀ سکه‌شناسی و درج مقالات علمی در مجلات بین‌المللی را دارد، افزود: از موارد ارزشمندی که گنجینۀ سکۀ آستان قدس رضوی را نسبت به دیگر موزه‌ها متمایز می‌کند، گشودن درهای این گنجینه به روی محققان و پژوهشگران است و پیوسته شاهد همکاری مسئولین این گنجینه با پژوهشگران بوده‌ام که این مسئله در پیش‌برد مطالعات سکه‌شناسی اهمیت زیادی دارد.
گفتنی است که این سکه‌ها در فاصلۀ زمانی 500 سال قبل از میلاد تا 1161 قمری در شهرهای مرو، نیسا، اکباتان، اهواز، ایران‌شهر شاهپور (شوش کنونی)، دارابگرد، اصفهان، جندی‌شاهپور، سرخس، هرات، واسط (عراق) دمشق، طبرستان، ارمینه (ارمنستان)، آذربایجان، مدینه‌السلام، بلخ، سرمن رای (سامرا)، کوفه، بصره، جرجان (گرگان)، پنچهیر (افغانستان)، اندرابه، نیشابور، بخارا، فارس، شیراز، و... ضرب شده‌اند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید