۱۳۹۸-۰۸-۰۲

اهدای 36 هزار نسخه نشریۀ ترک‌زبان به آرشیو مطبوعات رضوی

بیش از 36 هزار نسخه نشریۀ ترک‌زبان مربوط به سال‌های 1831 تا 1930 میلادی از سوی پژوهشگر برجستۀ زبان ترکی به مرکز مطبوعات آستان قدس رضوی اهدا شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، سرپرست مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این‌که زبان ترکی یکی از مهم‌ترین زبان‌های رایج در ایران است و در بسیاری از نواحی کشور قومیت‌های ترک‌زبان وجود دارند، اعلام کرد: در این زمینه بیش از 204 نشریۀ ترکی در آرشیو مطبوعات سازمان از سالیان قبل وجود دارد که عمدۀ آن چاپ استان‌های شمال غربی ایران است و به‌تازگی افزون بر 570 عنوان در بیش از 36 هزار نسخه نشریۀ ترک‌زبان به این مجموعه افزوده شده است که ارزش اطلاعاتی زیادی برای محققان ترک‌زبان دارد.
ابراهیم حافظی با ابراز این‌که این نشریات در قالب PDF و عکس تهیه شده و در 515 هزار صفحه چاپ شده است، افزود: دورۀ زمانی این مجموعه به سال‌های 1831 تا 1930 میلادی یعنی صد سال ابتدایی چاپ مطبوعات ترکیه اختصاص دارد که برابر با سال‌های 1209 تا 1308 شمسی هم‌زمان با دورۀ حکومت قاجار و اولین سال‌های حکومت پهلوی در ایران است.
وی از قدیمی‌ترین نشریۀ این مجموعه یاد کرد و گفت: قدیمی‌ترین نشریۀ چاپ ترکیۀ عثمانی در این مجموعه با نام «تقویم وقایع» مربوط به سال 1831 میلادی است که براساس برخی اسناد، منشأ تأسیس «روزنامۀ وقایع اتفاقیه» در ایران است که به همت امیرکبیر منتشر شد و الگو و روش آن مورد استفادۀ دست‌اندرکاران روزنامۀ وقایع اتفاقیه قرار گرفت.
حافظی با اشاره به این‌که عمدۀ نشریات موجود در این مجموعه را روزنامه‌ها و در قالب موضوعات ادبی، سیاسی، اجتماعی و در مضامین طنز، خبر، انتقاد و اخلاقی تشکیل می‌دهد توضیح داد: این مجموعه که تمام نشریات آن، چاپ کشور ترکیه است، به همت خانم دکتر صدری از تحصیل‌کرده‌های کشور ترکیه و پژوهشگر برجستۀ حوزۀ زبان ترکی گردآوری شده و اخیراً طی بازدید ایشان از مجموعۀ اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی به گروه مطبوعات اهدا شده است.
سرپرست مطبوعات آستان قدس رضوی در پایان، با تأکید بر این‌که با جذب این مجموعۀ نفیس، یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های نشریات ترک‌زبان در آرشیو مطبوعات رضوی شکل گرفته است، تصریح کرد: گروه مطبوعات رضوی در راستای تقویت حوزۀ نشریات ادواری و پاسخگویی به تمام محققان در زبان‌ها و گویش‌های مختلف، سعی کرده نشریات را درقالب نسخه‌های چاپی و دیجیتال جذب نماید و پیوسته آمادگی دارد روزنامه، مجله و سالنامه‌های موجود در مجموعه‌های شخصی اشخاص و مؤسسات را پس از بررسی، جذب و به نام خود افراد حفظ و نگهداری کند.
گفتنی است که آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین آرشیو‌های ایران است که به زبان‌های مختلف توانسته نشریات را شناسایی و جذب نماید. در این آرشیو بیش از 6500 عنوان نشریه به 80 زبان غیر‌فارسی از بیش از 100 کشور دنیا وجود دارد که بیشترین تعداد عناوین را زبان‌های انگلیسی، عربی،ترکی و اردو به خود اختصاص داده‌اند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید