۱۳۹۸-۰۸-۱۳

سکه‌های 2500 ساله به موقوفات گنجینۀ رضوی پیوست

مجموعه‌دار سکۀ مشهدی، مجموعه‌ای از سکه‌های تاریخی نادر را وقف موزۀ آستان قدس رضوی کرد که سکۀ طلای 2500ساله و همچنین سکۀ ولایت‌عهدی امام‌رضا(ع) نمونه‌ای از نوادر این مجموعه است.
به گزارش گنجینۀ رضوی محمدتقی صفار، کارشناس سکه‌های پیش از اسلام، حدود 200 سکه از دوره‌های مختلف تاریخی را وقف موزۀ آستان قدس رضوی کرد. این مجموعه‌دار سکه در دیدار با رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی حدود 200 سکه را وقف آستان قدس کرد که دریک طلای هخامنشی با کیفیت عالی و متعلق به حدود 500 تا 350 پیش از میلاد، از قدیمی‌ترین سکه‌های این مجموعه است. محمدتقی صفار تصریح کرد: این سکه در ضراب‌خانۀ سارد ضرب شده و بر روی آن تصویر شاه هخامنشی در حالیکه نیزه و کمان به دست دارد، ترسیم شده است. وی اعلام کرد: سکۀ ولایت‌عهدی امام‌رضا(ع) ضرب اصفهان در سال 203 هجری یکی دیگر از نفایس نادر این مجموعه است.
سکه‌های طلای ساسانی متعلق به دورۀ شاهپور اول و بهرام دوم، سکه‌های طلای سربداران و ملوک هرمز و سکه‌های طلای فاطمیون، ایلخانان و رومی‌ها بخشی دیگر از سکه‌های این مجموعه است.
وی همچنین در ارتباط با سکه‌های نقرۀ این مجموعه اظهار داشت: سکه‌های نقره از دوره‌های اموی، عباسی، طاهری، آل‌بویه، سامانی، شدادیان، آل زیار، ایلخانان مغول، تیموریان، آق‌قویونلو، قراقویونلو، مرعشیان طبرستان، صفویان، افشاریه، زندیه و قاجار را شامل می‌شود.
صفار با بیان اینکه این سکه‌ها حاصل تلاش 35 سالۀ وی در مجموعه‌داری است، هدف خود را از اهدای آنها به آستان قدس رضوی، حفاظت بهتر از این نفایس ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد که این سکه‌ها در شرایط مطلوب برای آیندگان حفظ شود.
گفتنی است، محمدتقی صفار پیش از این تعداد 110 عدد سکه را وقف آستان قدس رضوی کرده بود که سکه‌های ولایت‌عهدی امام‌رضا(ع) از نفایس آن مجموعه به شمار می‌رفت. وی همچنین چندی‌پیش تعداد 130 سکه را وقف این موزه کرد که با مجموعۀ فعلی، تعداد سکه‌های تاریخی وقف شده از سوی این واقف بزرگ به بیش از 440 عدد می‌رسد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید