۱۳۹۸-۰۹-۱۲

استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی پشت هر رخداد بزرگی، رسانه‌ها هستند

دکتر رحمت‌الله فتاحی، در مراسم رونمایی از تنها مجموعه نُسخ خطی «روزنامۀ وقایع اتفاقیه» در جهان که در موزۀ آستان قدس رضوی برگزار شد، روزنامه‌ها و رسانه‌ها را یک عنصر به شدت تأثیرگذار در شکل‌گیری افکار احزاب و تحولات جامعه دانست.
به گزارش گنجینۀ رضوی، استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی در مراسم رونمایی از مجموعه نسخ خطی نفیس و منحصربه‌فرد «روزنامۀ وقایع اتفاقیه» در جهان که در سی‌و‌ششمین سه‌شنبۀ فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی رخ داد، با بیان اینکه در طول تاریخ بیشترین تلاش مطبوعات، جریان‌سازی و تأثیرگذاری بر اذهان عمومی بوده است، اظهار داشت: پشت هر رخداد بزرگی رسانه‌ها قرار دارند.
وی با بیان اینکه هر حزبی روزنامه‌های اقماری (بیش از یک روزنامه) دارد، به ذکر یک نمونه پرداخت وگفت: یک فرد یهودی ثروتمند به نام رابرت مرداک، بزرگترین سرمایه‌داری است که شبکه‌ای از انواع رسانه‌های عمومی از قبیل مطبوعات و شبکه‌های ماهواره‌ای را در اختیار دارد و با این شبکۀ رسانه‌ای افکار عمومی جهان را شکل می‌دهد. وی در این خصوص به دیدگاه پروفسور حمید مولانا اشاره کرد و گفت: شبکه‌های اقماری در مواردی بدون اینکه از گذشته منشاء اجتماعی خاصی وجود داشته باشد، باعث سقوط دولت‌ها و انقلاب‌ها شده‌اند.
وی در ادامه به مقایسۀ روزنامه و کتاب پرداخت و بیان کرد: روزنامه در مقایسه با کتاب یک ابزار تعاملی است. این عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: نسل روزنامه‌ها در ابتدا حکومتی بوده و پس از آن به سوی روزنامه‌های نهادی سوق پیدا کرده است و در نهایت، تبدیل به روزنامه‌های مردمی شده است. وی خاطرنشان کرد: مطبوعات درحال حاضر به سمت مردمی شدن پیش می‌رود و این درحالی است که با وجود شبکه‌های اجتماعی، مردم محتوای مطبوعات را شکل می‌دهند. فتاحی با بیان اینکه در آینده شکل و شمایل مطبوعات عوض خواهد شد اظهار داشت: مطبوعات به سمت تبدیل شدن به شبکه‌های اجتماعی پیش می‌روند و این درحالی است که در این فضا افراد با چالش بزرگ تشخیص جریان‌های دروغین از راستین مواجه خواهند شد. وی خاطرنشان کرد: طبق تحقیقی که سال گذشته در آمریکا انجام شد، 64درصد از محتوای شبکه‌های اجتماعی ساختگی است و این به دلیل اهدافی است که برخی به منظور جریان‌سازی دنبال می‌کنند و این کار جامعه‌شناسان، خبرنگاران و تحلیل‌گران است که مردم را برای تشخیص جریان‌های دروغین از راستین یاری کنند.
گفتنی است سازمان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سی‌و‌ششمین سه‌شنبۀ فرهنگیِ خود از تنها مجموعه نُسخ دست‌نویس روزنامۀ وقایع اتفاقیه و قدیمی‌ترین سند وقف مطبوعاتی در جهان، موجود در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی رونمایی کرد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید