۱۳۹۸-۰۹-۱۷

نردبان آسمان

مثنوی، قله رفیع ادب عرفانی است و به اعتبار مجموع ویژگیهایی که دارد اثری بی‌همتاست. این کتاب شرح مثنوی نیست. غرض از نگارش این کتاب، گزارشی از مثنوی به نثر است که شاید بتوان آن را برگردان تفسیری مثنوی دانست. این کتاب دو جلد دارد. جلد اول درباره مولانا و مثنوی و گزارش کامل شش دفتر مثنوی به نثر و مجلد دوم به پیوست(پیشینه قصه‎ها و تمثیلات مثنوی)، کتابنامه، نمایه پیشینه قصه‎ها(نامهای خاص)، نمایه آیات، احادیث و اخبار و روایات، نمایه موضوعی و فهرست تفصیلی مثنوی پرداخته است.

روش نویسنده در سراسر این کار چنین بوده که ابتدا کوشیده معنی و مفهوم نهفته در هر بیت را دریابد و آنگاه آنرا به زبانی حتی الامکان روشن بیان کند. نگارش اولیه کتاب در سال 1392 به انجام رسیده است.

یکی از مهترین عوامل در فهم مثنوی، دریافت اشارات مولانا به آیات و احادیث و روایات است. در ترجمه آیات عمدتا از تفسیر سورآبادی و گاه از روض الجنان مشهور به تفسیر ابوالفتوح رازی و به ندرت از تفاسیر و ترجمه‌های دیگر استفاده شده و گاه تلفیقی از دو یا سه ترجمه با تصرفاتی جزئی فراهم آورده است.

این توضیح را هم باید افزود که تفکیک بخشهای داستانی مثنوی از بخشهای غیرداستانی دشوار است و گاهی برمعنای ابیات هم اثر می‌گذارد.

اساس نویسنده در گزارش مثنوی به نثر، مبتنی بر دو نسخه مثنوی است. یکی نسخه تصحیح شده نیکلسون و دیگری نسخه عکسی قونیه، اما عنوانها و ابیات نقل شده در این متن همگی برگرفته از نسخه قونیه می‌باشد. بهترین شیوه برای مطالعه این کتاب، که ضمن فهم بیشتر ابیات سبب انس و الفت با ابیات مثنوی می‌گردد این است که خواننده این کتاب را همرا ه با متن مثنوی بخواند و هردو کتاب را به طور موازی دنبال کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید