۱۳۹۸-۱۰-۰۱

سفرنامه سوئد

نویسنده در مقدمه، اطلاعات کوتاهی درباره سفرنامه سوئد، سال ۱۳۳۴ق/ ‎۱۲۹۵ش/ ‎۱۹۱۶م نگاشته شده است اما برای تکمیل آن در نوشتار حاضر، پس از شرح مختصری درباره سوئد مکان سفر و زندگانی و آثار نویسنده، نسخه تصحیح شده سفرنامه سوئد- پس از گذشت حدود یکصد و ده سال از نشر آن ارائه شده است.
کتاب سفرنامه سوئد، ملاحظات و مشهودات عبدالله بهرامی از اخلاق و طرز زندگانی اجتماعی مردم کشور سوئد بدون هرگونه داخل کردن احساسات شخصی و خاطره‌نویسی است. بهرامی در سال 1334 قمری به خاطر مأموریت اداری به مدت شش ماه در این کشور حضور داشته است.
بهرامی تمام یادداشت‌های خود را از روی دقت و بصیرت جمع‌آوری کرده و سعی نموده‌، ملت جوان سوئد را همان طوری که هست به هموطنان خود معرفی نماید.
رسالۀ «تاریخ ظهور طاعون در ایران در سنوات مختلفه» نوشته دکتر ژوزف دزیره تولوزان (Joseph Daesirae Tholozan) با مقدمه «تشخیص سبب امراض عامه و وسایل حفظ از امراض» آغاز و با نتیجه‌گیری «نبود طاعون فراگیر در ایران» خاتمه می‌یابد. در این میان، مطالب مختلف رساله، در شش فصل و دو باب تنظیم شده است.
دکتر تولوزان ضمن تأکید بر انتشار حاصل تجارب و پژوهش‌هایش دربارۀ طاعون در ایران، هدف نگارش این رساله را تکذیب گزارۀ «وجود طاعون در همۀ ایران» مطرح می‌کند.
اصل رساله به زبان فرانسه است که حدود یکصد و پنجاه سال پیش میرزا علیقلی اعتضادالسلطنه آن را در روزنامه ایران وقت، به تدریج ترجمه کرده است و اینک برای اولین بار مصحح، متن ترجمه شده را با متن اصلی مقابله و تصحیح نموده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید