۱۳۹۸-۱۰-۰۱

زن، آیت حیات با تاکید بر بازتاب فطرت در روابط چهارگانه انسان

زن به عنوان موجودی که از نظر فطرت و شخصیت حقیقی با مرد مشترک می باشد، موجودی است که در یک سیستم چهار بعدی، قابل تبیین است: رابطه با خدا، رابطه با خود، رابطه با دیگران و رایطه با طبیعت. در این چهار رابطه است که انسان تعریف شده و فطرت  او شکوفا می شود.علوم مختلف بشری به بررسی روابط چهارگانه انسان، پرداخته و برخی از دانش ها بر را بطه ای ویژه تاکید کرده اند. عرفان بر رابطه انسان با خدا و روان شناسی، علم اخلاق و روان کاوی بر رابطه با خود و جامعه شناسی بر روابط بر دیگران و علم اکولوژی بر رابطه انسان با طبیعت،تکیه می کند، موضوعات مربوط به زن نیز در همین مدل چهار بعدی ، قابل بررسی است.
این چهار پیوند؛ در واقع سیستمی جامع و منظم می سازد که در آن می توان به سازماندهی نوین مسائل زنان اقدام نمود، در حقیقت تعامل سیستماتیک روابط چهارگانه انسان، عامل قدرت و شکوفا شدن فطرت اواست.
میان انواع رابطه ها ارتباط انسان با خدا از ویژگی برخوردار بوده و به سایر روابط، شکل و جهت می دهد. انسان ها  ، درپی این ارتباط، مظهر و مجلای برخی صفات حق تعالی می گردند و "زن" ، جلوه گاه اسم "محیی" است؛ زیرا زنان این استعداد را دارند که موجودی زنده را دردرون خود پرورش داده و باعلم حضوری "حیات" را تجربه کرده و طعم هستی را ازدرون ، بچشند، این توانمندی ویژه ، باعث گردیده که به تعبیرابن عربی، زن، در مقایسه با مرد، به مکون و حیات بخش، نزدیک تر باشد و سرور کائنات (ص) در اشاره به این مطلب فرمود: سه چیز نزد من در (ازطرف حق تعالی) محبوب گردیده است: عطر، زن، و نماز....
قراردادن زن در ردیف عطر، از آن جهت است که از زن "رایحه حیات" به مشام جان عارفان می رسد و زن "آیت حیات" و مظهر اسم "محیی" است، برخی زن را آینه جمال، و مظهر آمال بشر و وسیله معراج مرد می دانند، به هر حال با توجه به اهمیت و نقشی که "روابط" در زندگی انسان دارند و به عقیده برخی جامعه شناسان، "ارتباط" سنگ بنای جامعه، محور حرکت، شناخت و ارزیابی آن است؛ در واقع بدون ارتباط؛ تمدن، فرهنگ و زبان وجود ندارد.
این کتاب، بر آن است که مسایل زنان را در مدل انسان شناسانه "روابط چهارگانه"، بررسی نموده و نقش این روابط را در شکوفایی
و رشد فطرت زن ، به نمایش بگذارد، شاید گامی در راه بازگشت انسان به فطرت، باشد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید