۱۳۹۸-۱۰-۱۱

خدا در ادبيات منظوم کودک (گروه سني الف)

 شعر، یکی از انواع بیان مضامین و  مفاهیم است که می‌توان موضوعات دینی و آیینی را غیر مستقیم و با ایجاد خلاقیت و زیبایی در آن‌ها بیان کند. توجه به این نکته ضروری است که بیشترآثار مذهبی که در حوزه‌ی ادبیات کودک موفق می‌شوند، آثاری هستند که در آن‌ها غیرمستقیم به مضامین مدنظر پرداخته شده است. جایگاه امروز شعر مذهبی و آیینی به عنوان یک هنر ناب دینی، بسیار برجسته است.
در این کتاب پس از اشاره به جریان کلی ادبیات کودک و شعرآیینی، ضرورت انتقال مفاهیم دینی و تربیت دینی کودکان ارائه می‌شود و در انتها با بیان نمونه‌هایی از اشعار آیینی گروه سنی الف سعی در ارائه‌ی چگونگی بیان و انتقال مفاهیم دینی و خداشناسی می‌گردد.
چگونگی پرورش نسل جدید، یکی از مهم‌ترین اصولی است که پیشرفت یک کشور بدان وابسته است. سرمایه‌گذاری برای تربیت دینی افراد یک جامعه، در واقع نشان‌گر تمدن آن جامعه می‌باشد وپیشرفت در جنبه‌های گوناگون آن جامعه را تضمین می‌کند. در همین راستا، دغدغه درونی و دل مشغولی دایمی همه دلسوختگان دین وآموزه‌های دینی، آن است که نسل جدید جامعه را نسلی مومن به ارزش‌ها و عامل به فضایل اخلاقی و احکام الهی بار آورند.
در کشور ما، کتاب‌های دینی و آیینی کودک و نوجوان بیشتر درباره ادبیات شیعی و اسلامی است، در حالی که صحبت از انبیا و پیامبران تنها جزئی از ادبیات دینی است. باید به این نکته توجه داشت که دین به حوزه محدود نمی‌شود حوزه‌های دیگری مانند اعتقادات، باورها، احکام، اخلاق، عرفان، و.....نیز از زیر مجموعه‌های دین است که کمتر درباره‌اش به نوشتن کتاب پرداخته شده است. از سوی دیگر، اغلب این آثار موضوعات را خیلی مستقیم بیان می‌کنند و خلاقیت در آن‌ها غیر مستقیم به مضامین مد نظر پرداخته شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید