۱۳۹۸-۱۰-۱۲

واقف سکه در حاشیۀ همایش تجلیل از واقفان: اطمینان داشتم اگر چیزی به آستان قدس رضوی اهدا شود، برای همیشه ماندگار است

شهروند مشهدی تاکنون در چند نوبت بیش از 900 سکۀ نفیس مربوط به ادوار مختلف تاریخی را به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا کرده است.
به گزارش گنجینۀ رضوی، در حاشیۀ چهارمین همایش تجلیل از واقفان و ناذران آستان قدس رضوی، از محمدتقی صفار، شهروند مشهدی، که تاکنون بیش از 900 سکۀ ارزشمند تاریخی را به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا کرده است تقدیر شد.
صفار که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد باستان‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و در حال حضار ساکن مشهد است، در گفتگو با خبرنگار ما تصریح کرد: 35 سال است در زمینۀ سکه‌شناسی به طور تخصصی فعالیت می‌کنم.
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه این مجموعۀ نفیس به دست وی رسیده است، توضیح داد: جمع‌آوری سکه علاقۀ شخصی من است؛ بخشی از سکه‌ها را خریداری کردم و بخشی به صورت موروثی به دستم رسیده است.
صفار انگیزۀ خود را از اهدای سکه به موزۀ آستان قدس رضوی اعتماد به حفظ و نگهداری درست امانات در این مرکز عنوان کرد و گفت: سال‌های زیادی است با آستان قدس در ارتباطم و مطمئن بودم وقتی کسی چیزی را به اینجا اهدا می‌کند برای همیشه اینجا ماندگار می‌ماند و برای همین تصمیم گرفتم سکه‌هایم را به آستان حضرت رضا(ع) اهدا کنم.
گفتنی است که محمدتقی صفار تاکنون سکه‌های ارزشمندی را مربوط به دوره‌های هخامنشی تا زمان حال به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا کرده است که از شاخص‌ترین آن‌ها سکۀ طلای مرداویج بن زیار سرسلسلۀ آل زیار، سکه های عبدالله بن زبیر از عرب ساسانی، ولیدبن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، هشام بن عبدالملک و ولیدبن یزید دوم سلسلۀ امویان، سکه‌های خورشید از اسپهبدان طبرستان و سعیدبن دعلج عرب طبرستانی، منصور، مهدی، هادی، هارون الرشید، مأمون، معتصم، المتوکل علی‌الله، المعتز بالله و معتمد علی الله، المقتدر بالله از سلسلۀ عباسیان و نیز حسن‌بن زید از علویان طبرستان است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید