۱۳۹۸-۱۰-۱۵

برگزیدۀ همایش تجلیل از واقفان آستان قدس رضوی در حوزۀ اسناد: مرکز اسناد رضوی را در هر موضوعی، غنی و کامل دیدم

برگزیدۀ چهارمین همایش تجلیل از واقفان و ناذران آستان قدس رضوی، تاکنون بیش از 900 سند نفیس تاریخی را به مرکز اسناد آستان قدس رضوی اهدا کرده است.
به گزارش گنجینۀ رضوی، «کمال غوث»، شهروند بیرجندی، که تاکنون بیش از 900 سند در موضوعات مختلف از جمله سیاسی، وقف، معاملات بین مردم و... را وقف مرکز اسناد آستان قدس رضوی کرده است، تصریح کرد: آن‌قدر مرکز اسناد رضوی را در هر موضوعی که فکر کنید، غنی و کامل دیدم که با اطمینان می‌گویم اسناد اهدایی من بیشتر از آنکه باعث افزایش کیفی این مرکز شود، باعث افزایش کمی اسناد آن شده است و بسیاری از اسناد، تنها در مرکز اسناد رضوی موجود بود و نمونۀ آن را در هیچ مرکز اسنادی پیدا نکردم.
وی در معرفی مجموعۀ اهدایی خود، با این توضیح که این اسناد تقریبا مربوط به 1200 قمری تاکنون و شامل دورۀ افشاریه، قاجاریه، پهلوی تا زمان حاضر می‌شود، گفت: این مجموعه، اسناد محلی راجع به خراسان جنوبی و خراسان رضوی و برخی از سیاق‌ها و خرج‌های حکومتی آستان قدس است که نقش زیادی در پیش‌برد پژوهش‌های تاریخی به‌ویژه در این جغرافیا دارد. وی اضافه کرد: همچنین از دل این اسناد می‌توان به اطلاعاتی راجع به بسیاری از علمای گمنام دست یافت که تاکنون در هیچ برگۀ سندی از آن‌ها نام برده نشده است. ضمن این‌که بسیاری از این علما خود دارای آثار و کتبی هستند که بسیار به رشد علوم دینی کمک می‌کند.
غوث که به گفتۀ خود، مهندس کشاورزی بوده و به طور تخصصی روی تولیدات گیاهی کار می‌کند، در توضیح چگونگی دستیابی به اسناد اهدایی خود تصریح کرد: برخی از این اسناد به صورت موقوفه در اختیارم بود که آن را در اختیار مرکز اسناد آستان قدس رضوی قرار دادم و برخی دیگر را با توجه به این‌که از مدت‌ها قبل با مجموعۀ اسناد آستان قدس رضوی در موضوعات خاصی همکاری داشتم که از نظر تاریخی دارای اهمیت زیادی بود، به افرادی که این اسناد را در اختیار داشتند شخصاً مراجعه و ایشان را به این کار خداپسندانه تشویق کردم.
این مجموعه‌دار سند افزود: گاه اسناد را با پرداخت هزینه خریداری می‌کردم و گاهی از طریق گفتگو با صاحب سند دربارۀ اهمیت تاریخی اسناد و ضروت حفظ و نگهداری آن در گذر ایام، موفق به جذب آن می‌شدم که در این راستا، برای جذب یک سند یا حتی تصویر اسکن‌شدۀ آن، گاهی دوسه ماه با مجموعه‌داران گفتگو می‌کردم تا در نهایت باعث می‌شد فرد اسنادش را در طَبَق اخلاص، تقدیم بارگاه رضوی کند.
وی در پایان، در بیان چرایی اهدای این اسناد به کتابخانۀ آستان قدس رضوی افزود: مراکز مختلفی در کشور این اسناد را نگهداری می‌کنند، اما عِرق خراسانی‌بودن و به طور ویژه وجود بابرکت امام رضا(ع) باعث شد این اسناد را به آستان قدس رضوی اهدا کنم تا هم به غنای فرهنگی مرکز اسناد رضوی افزوده شود و هم با توجه به این‌که خودم را نوکر بارگاه رضوی می‌دانم، می‌خواستم دِینم را به این بارگاه منوّر ادا کنم.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید