۱۳۹۸-۱۰-۱۵

نشست صمیمی با قرآن‌پژوه مشهدی در کتابخانۀ رضوی

نشست صمیمی «ره‌آورد دانش» با حضور استاد جواد نعیمی، قرآن‌پژوه موفق مشهدی، در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، استاد جواد نعیمی که تاکنون بیش از 130 اثر را در موضوع دینی و مذهبی، ادبی و... تألیف کرده است، به نکات مهم در تألیف کتاب اشاره کرد و گفت: پشتکار و تلاش نویسنده اصلی‌ترین عامل موفقیت فرد است.
وی با بیان برخی از تجربیات شخصی خود، استقامت در بحران‌های پیش رو، ناامیدنشدن و توکل به خداوند را از دیگر عواملی دانست که فرد را به سمت رسیدن به اهدافش به جلو می‌راند.
نعیمی در اشاره به برخی عوامل کتاب‌نخوانی مردم، محتوای کتاب را یکی از مهم‌ترین مسائل ذکر کرد و گفت: متأسفانه امروز در شمار زیادی از کتاب‌هایی که به چاپ می‌رسد، به محتوای جذّاب و مخاطب‌پسند توجهی نشده و گاه حتی فرد پس از برخورد با یک کتاب نامناسب، برای همیشه به کتاب پشت می‌کند.
وی ضمن انتقاد از تیراژ پایین کتاب در وضعیت فعلی بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر حمایت از نویسنده‌ها به حداقل رسیده و به نسبت آن، تیراژ کتاب هم پایین آمده است که این مسئله تأثیر زیادی در روی‌آوردن افراد به‌ویژه قشر کودک و نوجوان به کتاب دارد.
این نویسندۀ مشهدی نوع عرضۀ کتاب را هم مهم دانست و توضیح داد: زمانی گفته می‌شد که با توجه به وضعیت فعلی جامعه که افراد به نوشته‌های کوتاه فضای مجازی معتاد شده‌اند، باید کتاب را به صورت ساندویچی یا فست‌بوک عرضه کرد، اما واقعیت امروز جامعه، مختصرتراز این را می‌طلبد که شاید بتوان گفت به جای کتاب‌های ساندویچی، باید کتاب‌های نوشابه‌ای را عرضه کرد.
در ادامه، رئیس اندیشگاه رضوی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی یکی از اشکالات در حوزۀ نشر کتاب را فاصلۀ بین تألیف کتاب تا نشر آن دانست. محمدهادی زاهدی تصریح کرد: متأسفانه وقتی امروز نویسنده‌ای در مورد مسئله یا بحرانی در جامعه کتاب می‌نویسد، آن‌قدر روند درازمدتی را باید طی کند تا منتشر شود که آن مسئله یا به طور کامل حل می‌شود یا از یادها می‌رود.
در پایان، نویسندۀ مشهدی مهمان این نشست که بیش از 13 سال نیز کتابدار کتابخانۀ دکتر شریعتی مشهد بوده است، به خاطره‌گویی و بیان برخی از تجربیات جذّاب خود در این حرفه پرداخت که برخی از کتابداران کتابخانۀ آستان قدس رضوی حاضر در جمع نیز متقابلاً به بیان خاطرات خود پرداختند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید