۱۳۹۸-۱۱-۱۳

کتابخانۀ شخصی مرحوم دکتر اردلان جوان به گنجینۀ رضوی اهدا شد

کتابخانۀ شخصی مرحوم دکتر سیدعلی اردلان جوان، با بیش از 2 هزار منبع نفیس فارسی و عربی، به همت خانوادۀ ایشان وقف کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی مرحوم دکتر اردلان جوان که طی سال‏هاي 1351 تا 1357 خورشیدی رئيس موزۀ آستان قدس رضوي بوده و از سال 1372 تا 1377 رياست اداره كل كتابخانه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي را بر‌عهده داشت، در اردیبهشت‌ماه سال گذشته دار فانی را وداع گفت و در حال حاضر به همت خانوادۀ ایشان، کتابخانۀ شخصی این ادیب و فاضل خراسانی به کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شد.
کتب این مجموعۀ ارزشمند شامل 11 نسخه قرآن كريم، بیش از 2 هزار نسخه کتاب فارسی و عربی، افزون بر 300 کتاب جیبی، 16 کتاب لاتین، حدود 130 پایان‌نامه و افزون بر 900 شماره نشریه است.
این منابع در حضور سرکار خانم ریحانه‌سادات اردلان جوان، دختر مرحوم پس از مهمورشدن به مهر ایشان، بسته‌بندی شده و به گنجینۀ کتابخانۀ رضوی منتقل گردید که به همت کارشناسان کتابخانۀ آستان قدس رضوی در بخش فراهم‌آوری منابع، شمارش شده و آمادۀ جستجو در نرم‌افزارهای سیمرغ و سافام شد و نشریات این مجموعه نیز به آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی منتقل گردید.
وی در زمان حیات خود خدمات ارزنده‌ای را برای سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به انجام رساند و آثار ارزشمندی همچون «تدوین فهرست کتب خطی کتابخانۀ آستان قدس رضوی»، «نگاهی به موزۀ مرکزی آستان قدس رضوی»، «تجلّی شاعرانۀ اساطیر و روایات تاریخی و مذهبی در اشعار خاقانی» و «تصویرهای زیبا در اشعار خالقانی» را تألیف کرد.
گفتنی است که مرحوم دکتر سیدعلی اردلان جوان در سال 1324 خورشیدی در مشهدالرضا(ع) متولد شد. در سال 1374 دکترای خود را در رشتۀ ادبیات فارسی اخذ کرد و رساله‌اش را با عنوان «تصحیح و تحقیق دستوراللغه» یا «الخلاص ادیب نظنزی» با موفقیت به اتمام رساند. وی مدتی مدیرمسئول مجلۀ علمی و پژوهشی کتابداری و اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید