۱۳۹۸-۱۱-۱۵

آستان قدس رضوی مجموعه‌ای از شاخص ترین اسناد انقلاب اسلامی در خراسان را رونمایی کرد

هم‌زمان با ایام‌الله دهۀ فجر، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در چهل‌وچهارمین سه‌شنبۀ فرهنگیِ خود از «مجموعه اسناد انقلاب اسلامی در خراسان» رونمایی کرد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سه‌شنبۀ فرهنگیِ این هفتۀ خود که هم‌زمان با چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، منتخبی از شاخص‌ترین مجموعه اسناد انقلاب اسلامی خراسان، موجود در این مرکز را رونمایی کرد.
در این مجموعه، سیر انقلاب مشهد در قالب نخستین و شاخص‌ترین اسناد و تصاویر به نمایش گذاشته شده است. عکس‌هایی از راهپیمایی‌های مردم و اصناف مختلف و درگیری با مأموران رژیم پهلوی در سال 1357، تلگراف امام‌خمینی(ره) به آیات عظام تهران در خصوص محکومیت حملۀ رژیم شاه به مدرسۀ فیضیۀ قم 1340-1342ش، درخواست امام‌خمینی(ره) از طلاب حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و سایر نقاط ایران برای مقاومت دربرابر ظلم دستگاه پهلوی، بیانیۀ امام‌خمینی(ره) خطاب به علما و مردم مبنی بر اعلام عزاداری در عید نوروز 1343، قطعنامۀ تظاهرات روز تاسوعا و عاشورا و 19 و 20 آذرماه 1357، سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در بیمارستان قائم مشهد در آبان 1357، اعلامیۀ آیت‌الله طباطبایی قمی راجع به تعطیلی و اعلام عزای عمومی در روز یکشنبه 5آذرماه 1357 به دلیل کشتار و حملۀ مأموران رژیم پهلوی به حرم مطهر رضوی، اعلامیۀ علما و مراجع در محکومیت کشتار تظاهرکنندگان مشهد در 9 و 10دی توسط مأموران رژیم پهلوی، پیام امام‌خمینی(ره) به مناسبت رفراندم سراسری ملت ایران و اخطار به سران کشورهای حمایت‌کننده از شاه در 1357شمسی و گزارش مجروحین کشتار 9دی‌ماه در بیمارستان امام‌رضا(ع) از جمله اسنادی است که در این مراسم از آنها رونمایی شد.
فاطمه خندان، کارشناس مطالعات اسناد انقلاب اسلامی سازمان یادشده در ارتباط با این اسناد اظهار داشت: همراهی علما با امام‌خمینی(ره) در شهرهای مختلف و پذیرش رهبری ایشان در این اسناد متجلی است. وی در ارتباط با نمودِ فعالیت‌های مبارزاتی مشهد در این اسناد گفت: آنچه در مشهد رخ می‌دهد، پس از کشتار میدان ژالۀ تهران، نخستین تحصن‌های صنفی در مشهد آغاز می‌شود که با تحصن کارمندان و پزشکان دانشگاه فردوسی مشهد آغاز می‌شود.
همچنین مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در این مراسم بیان کرد: «مرکز مطالعات انقلاب اسلامی»ِ آستان قدس رضوی در سال 1391 در مرکز اسناد این آستان شروع به کار کرده است که تاکنون نسبت به برگزاری نشست‌های تخصصی، اجرای طرح‌های پژوهشی، پایان‎نامه، مقاله و همچنین تهیه مستند و گزارش‌های خبری درحوزه انقلاب اسلامی مشهد، براساس اسناد موجود در آستان قدس رضوی اقدام کرده است.
دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی اعلام کرد: در حال حاضر در این مرکز بیش از 2هزار و 200ساعت مصاحبه، حدود 30هزار برگ سند، 2هزار و 500 قطعه عکس، 200 دقیقه فیلم با موضوع انقلاب اسلامی مردم مشهد و همچنین 200 ساعت سخنرانی‎ امام‌خمینی(ره)، مقام معظم رهبری(مدظله‎العالی)، شهید بهشتی، شهید هاشمی‎نژاد و مرحوم آیت‎الله واعظ طبسی، از پیش و پس از انقلاب اسلامی وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: این اسناد به صورت مولتی‌مدیا قابل دسترسی است و در اینترنت نیز برای علاقه‌مندان قابل جستجو است. حسن‌آبادی در پایان از انتشار دو مجموعه با موضوع انقلاب اسلامی توسط این مرکز تا پایان سال جاری خبر داد.
همچنین علی‌اصغر نعیم‌آبادی، مستندساز انقلاب از دیگر حاضران این مراسم بود که به ذکر خاطراتی از مستندسازی در دوران انقلاب پرداخت.
گفتنی است اسناد رونمایی شده به مدت یک هفته در قالب نمایشگاه در گنجینۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، در معرض دید عموم قرار دارد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید