۱۳۹۸-۱۱-۱۵

ایثار و شهادت

آنجا که انسان مکتبی و دین‌مدار، خون پاکش را در راه پاسداری از اسلام و ارزش‌های متعالی آن تقدیم می‌کند، به بالاترین درجه‌ی ایثار رسیده و محبوب‌ترین مقام را نزد خدایش دارد. بارزترین نمونه‌ی تاریخی ایثار و شهادت، حرکت و قیام امام حسین(ع) و خاندان پاکش بر علیه نظام فاسد اموی بود.
دفاع مقدس و آموزه‌های فراوان حماسی، به خصوص اخلاق و سیره‌ی رزمندگان اسلام، تاثیری مستقیم درحوزه‌ی هنر و ادبیات بومی کشور داشته است، ادبیات حماسی- عرفانی در این دوره، تولدی دوباره یافت و حتی فضای ذهنی هنرمندان، شعرا، ادبا، فیلمنامه ‌نویسان و ... را تحت تاثیر خود درآورد. در شعر انقلاب اسلامی موضوع‌هایی مانند انتظارفرج، عدالت‌خواهی، انتقاد صریح از دنیا طلبی، تاسف و اندوه بر زوال ارزش‌ها و ... از اهمیت و ارزش ویژه‌ای برخوردارند. امام، شهدا و جنگ، سه موضوعی است که شاعران در این حوزه بیشتر به آن پرداخته‌اند.
این کتاب در سه فصل تهیه شده است. از جمله موضوعات مطرح شده می‌توان باورهای مذهبی محرکه دفاع مقدس، ادبیات و هنر مقاومت، شهادت در ادبیات پایداری، ایثار و شهادت در شعر شاعران و ... اشاره نمود. در فصل سوم کتاب اشعار شاعرانی مانند قیصر امین‌پور، سیمین بهبهانی، سپیده کاشانی، سلمان هراتی و چندین شاعر دیگر درباره‌ی ایثار و شهادت آورده شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید