۱۳۹۸-۱۱-۱۶

شهادت حضرت فاطمه (س)

 تولد حضرت فاطمه (س) مصادف با بیستم جمادی الثانی سال دوم بعثت می باشد. در روایتی آمده که حضرت فاطمه (س) در جمعه متولد شد و مكان تولد حضرت زهرا (س) در شهر مكه و در خانه خديجه بوده است. اين خانه در محله‏اى است كه در گذشته به آن «زقاق العطارين» يعنى كوچه عطارها مى ‏گفتند. رسول خدا (ص) تا هنگام هجرت، در آن خانه ساكن بود. خانه مباركى كه بارها در آن فرشته وحى بر پيامبر (ص) نازل گرديد. اين خانه بعدها به صورت مسجد درآمد.
ایشان هشت سال با پدر بزرگوارش در مکه بود و سپس همراه بقیه مسلمانان به مدینه هجرت نمودند. یک سال بعد با حضرت علی (ع) ازدواج کرد. حضرت فاطمه (س) به ۹ اسم خوانده می شود: فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، مرضیه، محدثه، زهرا. همچنین ایشان به ۱۰۴ لقب خوانده می شود. فاطمه یعنی کسی که از هر شری جدا شده باشد. اگر امیرالمومنین نبود تا با فاطمه ازدواج کند برای فاطمه همسری بر روی زمین پیدا نمی‌شد.
حضرت علی(ع) پس از رحلت پیامبر(ص) در خانه نشست تا قرآن را جمع کند. اما بازیگران صحنه سقیفه آن حضرت را آرام نگذاشتند و کم‌کم در صدد بیعت گرفتن از آن حضرت برآمدند.
چنانکه تاریخ نویسان نوشته‌اند: عمر با بسیاری از کسان خود به خانه علی(ع) آمد. فاطمه(س) هم پشت در آمد. عمر گفت: سوگند به خدایی که جانم در قبضه قدرت اوست، اگر برای بیعت با خلیفه از خانه خارج نشوید خانه را بر سر شما خراب می‌کنم و آتش می‌زنم. پس از گفت و گوی بسیار آتش افروختند تا در خانه علی(ع) نیم‌سوخته شد. سپس در را شکستند و بند بر گردن علی(ع) انداختند و آن حضرت را به مسجد بردند. گفته‌اند مردی بی‌شرم به نام قنفذ این ماموریت دردآور را انجام داد.
موخان گفته‌اند: بر اثر ضربتی که قنفذ بر بازوی حضرت زهرا(س) زد و فشاری که بر در وارد کرد، کودک ایشان سقط شد و بر اثر همین مصائب و دوری از پدرش پیامبر اکرم(ص) کم‌کم ناتوان و ضعیف شد و به روایتی سوم ماه جمادی الثانی پس از 75 یا 95 روز بعد از وفات پدر بزرگوار خود به دست گردانندگان سقیفه بنی ساعده شهید شد.
فاطمه زهرا(س) به همسر گرامیش وصیت کرد: جنازه‌ام را شب بردارید و شب دفن کنید. با این وصیت جانگدازتر محل قبر یگانه دختر پیامبر(ص) هنوز روشن نیست، برخی آن را در بقیع و بعضی در کنار قبر منور رسول اکرم(ص) می‌دانند.
منبع:
1- چهارده اختر تابناک، زندگاني چهارده معصوم - عليهم‌السلام (کوتاه و بزبان ساده)/ تاليف احمد احمدي بيرجندي.- [مشهد]: آستان قدس رضوي، ‎۱۳۶۴.
2- زندگاني چهارده معصوم عليهم‌السلام/ حسين مظاهري؛ پاورقي ولي فاطمي.- تهران: پيام آزادي، ‎۱۳۷۴.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید