۱۳۹۸-۱۱-۱۷

سمینار نقش اسناد در حفظ و انتقال رویدادهای اجتماعی با محوریت اسناد انقلاب

سمینار بررسی نقش اسناد در حفظ و انتقال رویدادهای اجتماعی با محوریت اسناد انقلاب اسلامی، با حضور جمعی از کارشناسان حوزۀ اسناد، در محل مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی برگزار شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، در این سمینار تخصصی، «مرتضی میردار»، معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی، «علیرضا کمره‌ای»، پژوهشگر حوزۀ اسناد انقلاب اسلامی، و «دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی»، سرپرست مرکز اسناد آستان قدس رضوی به ایراد سخنرانی پرداختند.
تعامل اسناد با تاریخ شفاهی در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، اهمیت استفاده از اسناد در تدوین تاریخ اجتماعی اسناد انقلاب اسلامی، و اهمیت محلی‌نگاری در تدوین تاریخ اجتماعی انقلاب اسلامی بخشی از موضوعات مورد بررسی در این نشست بود.
میردار در این نشست تصریح کرد: در جریان مستندنگاری تاریخ انقلاب، رگه‌های سیاسی انقلاب خیلی پررنگ یاد شده، اما رگه‌های اجتماعی آن مغفول مانده است؛ در صورتی که زمینه‌های اجتماعی انقلاب ما از زمینه‌های سیاسی بسیار مهم‌تر و تأثیرگذارتر است و مصاحبه‌کنندگان تاریخ شفاهی پیوسته باید این مهم را مورد توجه قرار دهند.
علیرضا کمره‌ای در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که در امر مصاحبه، دو نوع رویکرد داریم افزود: گاهی برای آرشیو محتوا اقدام به مصاحبه می‌کنیم که اگر مصاحبه‌شونده به آن مجموعه اعتماد کند، حرف‌های نگوی خود را بیان می‌کند و گاهی مصاحبه با هدف انتشار محتوا صورت می‌گیرد که ممکن است فرد مصاحبه‌شونده در بیان حقایق احتیاط به خرج دهد و در واقع می‌توان گفت که هر دو رویکرد، معایب و محاسن خودش را دارد.
در خلال این برنامه، سعیده جلالیان، کارشناس آموزش و پژوهش آستان قدس رضوی به ارائۀ خلاصه‌ای از پژوهش‌های خود در زمینۀ سابقۀ دیوارنویسی در ایران، دیوارنویسی در دوران انقلاب و دیوارنوشته‌های انقلاب در مشهد و نقش آن‌ها در انتقال پیام‌های انقلاب اسلامی پرداخت.
پرسش و پاسخ و تبادل نظر در موضوعات یاد‌شده، بخش پایانی این سمینار تخصصی بود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید