۱۳۹۸-۱۱-۲۴

کتابداران اجتماعی در کنار مردم بیرجند

کتابداران اجتماعی در کتابخانۀ امام‌رضا (ع) بیرجند، برای نخستین بار در میان کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی آغاز به کار کردند.

به گزارش گنجینۀ رضوی، رئيس كتابخانه امام‌رضا(ع) بيرجند از آغاز به کار کتابداران اجتماعی در این کتابخانه خبر داد. زهرا خسروی اعلام کرد: با هدف خدمت‌رساني به همۀ اقشاردر حوزۀ علم و دانش، كتابداران كتابخانۀ بيرجند نخستین گام‌هاي مؤثر در زمينۀ «كتابدار اجتماعي» را با همكاري و هماهنگي پايگاه خدمات اجتماعي مهر ماندگار برداشتند. وی در این خصوص تصریح کرد: هدف اين پايگاه اجتماعي، كنترل و كاهش بحران‌هاي فردي، خانوادگي و اجتماعي در راستاي توانمندسازي گروه‌هاي هدف ساكن در سكونت‌گاه‌هاي غيررسمي است که كتابداران اجتماعي يكي از بازوان اين پايگاه خواهند بود.
خسروی به وظایف کتابداران اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: كتابداران كتابخانۀ امام‌رضا(ع) بيرجند جهت انجام وظيفه به عنوان يك كتابدار اجتماعي در جهت بازنمايي خدمات كتابخانه، بازاريابي، ارتباط‌دهي، فعاليت فرهنگي، نوآوري و ارزش‌افزايي، آسان‌سازي، تجزيه و تحليل محيطي و تيم‌سازي و رهبري، خدمات گوناگونی را ارائه می‌دهد.
وی به برخی از این خدمات اشاره کرد و گفت: برقراري ارتباط پيوسته با مهد كودك‌ها، پيش‌دبستاني‌ها و دبستان‌ها، تهيه منابع مورد نياز گروه‌هاي سني مختلف از جمله كودك، اجراي برنامه‌هاي معرفي و خوانش كتاب به مناسبت‌هاي خاص ملي و مذهبي، اجراي برنامه‌هاي نشست كتاب‌خوان برای گروه‌های سنی و اقشار مختلف، برگزاري مسابقات كتاب‌خواني، نقاشي، قصه‌گويي و شعرخواني براي كودكان، برپايي ايستگاه مطالعه در پايگاه‌هاي خدمات اجتماعي مردم‌نهاد، بهزيستي، مناطق كم‌برخوردار، مراكز كودكان بدسرپرست يا بي‌سرپرست و نمازجمعه، نمايش منابع توصيه شده و پُرمتقاضي به منظور تسهيل دسترسي مخاطبان به منابع و برگزاري كلاس‌هاي آموزشي رايگان از جمله اقداماتی است که در این حرکت دنبال می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید