۱۳۹۸-۱۱-۲۷

29بهمن/قیام مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای قم( 1356-ش)

به مناسبت چهلم شهدای قم حرکت و جنبش جدید آغاز شد

به مناسبت چهلم شهدای قم حرکت و جنبش جدید آغاز شد. آقایان عظام: گلپایگانی و مرعشی در روز 25/11/1356 و 26 بهمن اطلاعیه‌هایی صادر کردند. آقایان سید کاظم شریعتمداری و سید محمد صادق حسینی روحانی نیز پیام‌هایی دادند و دوشنبه دهم ربیع الاول چهلم شهدای قم را روز عزای عمومی اعلام کردند. در روز چهلم بازارها در بسیاری از نقاط کشور بسته بود، مراسمی در مساجد و حسینیه‌ها برگزار گردید و در مسجد اعظم قم نیز صبح و عصر مجالس باشکوهی برپا شد.
در روز چهلم شهدای قم، 29 بهمن مردم تبریز بر ضد رژیم پهلوی قیام کردند و با خون جوانان برومند خود انقلاب را جاودانه ساختند. مامورین ساواک و شهربانی، مردم را با عبارات رکیک از ورود به مسجد بازمی‌داشتند و به مردم حمله نمودند، در نتیجه این حملات عده‌ای به شهادت رسیدند.
امام خمینی(ره) در پیامی این جنایت را محکوم کردند. پس از اطلاعیه امام، در 21 ربیع آیه الله گلپایگانی و در 22 ربیع آقای شریعتمداری و در 23 ربیع آیه الله نجفی اطلاعیه دادند.
منبع: طلوع خورشيد: سال‌شمار زندگاني امام خميني قدس سره/ علي اکبر ذاکري.- قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، ‎۱۳۹۱.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید