۱۳۹۸-۱۱-۲۷

29بهمن/ روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی

اقتصاد مقاومتی، مفاهیم ایستادگی و پایداری را در ساز و کار اقتصادی قرار می‌دهد

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی برخی از کشورها همچون آمریکا و متحدین اروپایی‌اش در پی مخالفت و سنگ‌اندازی علیه آرمان‌های انقلاب اسلامی برآمدند، روزی با جنگ نظامی و روزی دیگر با جنگ اقتصادی. از دیرباز یکی از عرصه‌های دشمنی با ایران حوزه‌ی اقتصاد بوده است و از طریق تحریم در پی تضعیف کشور برمی‌آمدند. این کشورها با هدف تغییر رفتار سیاسی جمهوری اسلامی ممنوعیت‌های مالی و تجاری مختلفی علیه ایران اعمال نمودند. از دیدگاه رهبر معظم انقلاب( دام ظله) تحریم یکی از ابزارهای دشمنان کشور است که اجرای اقتصاد مقاومتی پاسخی برای این ابزار است.
اقتصاد مقاومتی، مفاهیم ایستادگی و پایداری را در ساز و کار اقتصادی قرار می‌دهد. اقتصاد مقاومتی بنا به تعریف برخی از اقتصاد دانان، در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرار می‌گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی‌سازی آن براساس جهان‌بینی و اهداف دارد.
مقام معظم رهبری( دام ظله) در سال 1389 اولین بار واژه‌ی اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند و در نشست‌های متعدد، این مفهوم را بیان نموده‌اند. مولفه‌های اقتصاد مقاومتی از دیدگاه ایشان بدین شرح است:
-    الگویی علمی و پاسخ دهنده به نیازهای کشور( بومی)
-    مشارکت دهنده‌ی مردم( مشارکت‌جو)
-    استفاده از ظرفیت‌های کشور( ظرفیت محور)
-    شکوفا کننده‌ی استعدادهای کشور( شکوفاگر)
-    مقاوم در برابر تکانه‌های بحران‌های جهانی و تهدیدات دشمن( مقاوم‌گر)
اقتصاد مقاومتی یک کل فراگیر است که از عرصه‌ی علمی، عرصه‌ی فعالیت‌های فنی، عرصه‌ی خدمات، بازرگانی، صادرات و واردات، تا عرصه‌ی آموزش در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها، همه را شامل می‌شود.
بر طبق بیانات رهبری، اقتصاد مقاومتی بهترین راه حل مشکلات اقتصادی کشور است. اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی، محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک می‌کند.
منبع:
1- اقدام و عمل: مباني، الزامات و آثار اقتصاد مقاومتي در بيان حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي (مدظله‌العالي)/ گردآورنده مهدي مطهري.- تهران: انقلاب اسلامي، ‎۱۳۹۵.
2- اقتصاد مقاومتي از نظر تا عمل/ نويسندگان: محمداسمعيل رستمي‌نيا، مصطفي شهيدي‌نسب، محمدمحسن مهتدي؛ تهيه‌کننده: موسسه آموزشي و پژوهشي پيامبر اعظم صلي‌الله عليه و آله؛ ناظر علمي: جمال‌الدين ميرمحمدي.- قم: زمزم هدايت، ‎۱۳۹۵.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید