این استاد فرهیخته به عنوان مشاور و قیمت گذار نسخ خطی با کتابخانه آستان قدس رضوی همکاری داشت و از جمله اهداکنندگان منابع چاپی به این کتابخانه محسوب می‌شود.
۱۳۹۸-۱۲-۰۸

استاد «خلیل مستوفی» کتابشناس و نسخه‌شناس برجسته ایرانی درگذشت

وی در سال ۱۳۲۰ در تبریز متولد شد. تحصیلات خود را در مدرسه کمال آغاز کرد و از همان ابتدا هم زمان با تحصیل، فعالیت خویش را در حوزه کتاب آغاز نمود. مهاجرت خانواده‌اش به تهران و از طرفی علاقه و عشق وی به کتاب و نسخه‌های خطی باعث شد زادگاهش را به مقصد تهران ترک كند. او در آنجا علاوه بر تحصیل، با اشتغال در «کتابفروشی ادبیه» در زمینه کتابشناسی و نسخه‌شناسی تبحّر پیدا کرد، به طوری که عنوان جوان‌ترین صاحب ‌نظر و کارشناس در آن زمینه را به دست آورد. استاد مستوفی در حدود سال 1345 شمسی «کتابخانه مستوفی» که محل رفت و آمد استادان بزرگ و صاحب نام دانشگاه‌های سراسر کشور، رجال کتاب‌دوست و علاقه‌مندان به کتاب، به ویژه نسخه‌های خطی کشور بود را بنا نهاد. 
استاد مستوفی در طول عمر پرثمرش از محضر اساتید برجسته‌ای چون جلال‌الدین همایی (-1359)، جلال‌الدین محدث ‌ارموی (-1358)، سید محمّد محیط ‌طباطبائی (-1371)، مجتبی مینوی (-1355)، بدیع ‌الزمان فروزانفر (-1349)، محمد تقی دانش‌ پژوه (-1375)، رکن‌الدین همایونفر (1297-1379)، سید عبدالله انوار (1303-  )، پروفسورعدنان صادق ارزی (-1990م)، علینقی منزوی (-1390)، احمد منزوی (-1394)، عبدالحسین حائری (-1394) و ... بهره‌مند گردید. 
از میان اساتیدش ارادت خاصی به عبدالحسین حائری داشت، همواره از وی به عنوان مهم‌ترین و موثرترین استاد خویش نام می‌برد و خود را شاگرد مکتب استاد حائری معرفی می‌نمود.
وی به عنوان مشاور و قیمت گذار نسخ خطی با کتابخانه آستان قدس و مجلس شورای اسلامی همکاری داشت و در جذب نسخ خطی به آستان قدس از هیچ کوششی دریغ نکرد. وی 500 کتاب چاپی به کتابخانه آستان قدس اهداء کرده است.
استاد مستوفی سرانجام در اوّل اسفند ماه 1398 درگذشت و در قطعه 4 بهشت ‌الزهراء به خاک سپره شد.
سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی درگذشت این استاد فرهیخته را به جامعه علمی و دانشگاهی و نیز حوزه کتابشناسی و نسخه‌شناسی کشور تسلیت عرض می‌نماید. روحش قرین رحمت ایزدی باد
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید