۱۳۹۸-۱۲-۱۹

گنجینه‌ای از 240 نسخه خطی و چاپ‌سنگی نظامی در آستان قدس رضوی

کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی، بیش از 240 نسخۀ خطی و چاپ سنگی نفیس از نظامی گنجوی را در خود جا داده است که قدمت برخی از این نُسخ به قرن هفتم هجری می‌رسد.

به گزارش گنجینه رضوی، مجموعه‌ای نفیس شامل بیش از 130 نسخۀ خطی و 110 نسخۀ چاپ سنگی با محوریت حکیم نظامی گنجوی، شاعر و داستان‌سرای ایرانیِ اواخر سدۀ ششم و اوایل سدۀ هفتم هجری قمری، در مرکز نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
مسئول امور مخازن نسخ خطی و چاپ‌سنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همزمان با فرا رسیدن روز بزرگداشت نظامی گنجوی، با اعلام این خبر تأکید کرد: قدمت برخی از این نُسخ به قرن هفتم، هشتم و نهم هجری می‌رسد. وی در این خصوص تصریح کرد: نسخه‌ای از خمسه نظامی به کتابت قرن هفتم به خط نستعلیق 21 سطری یکی از نفایس این مجموعه است.
سیدمحمدرضا فاضل هاشمی افزود: نسخه‌ای دیگر از خمسه حکیم نظامی در سال 799 به قلم احمدبن محمد ملقب به «نظام» بر کاغذ حنایی کتابت شده که دارای پنج کتیبۀ مذهب و منقش به لاجورد و طلا در ابتدای هر منظومه است و نام هر منظومه و جداول اوراق به زر تحریردار است. وی از دیگر نُسخ خمسه نظامی، به نسخه قرن نهم اشاره کرد و گفت: ‌این نسخه به خط نستعلیق 21 سطری چهارستونه کتابت شده و دارای پنج پیشانی و کتیبۀ منقش و مذهب شرفه‌دار است. فاضل هاشمی ادامه داد:‌ در این نسخه، جداول اوراق به زر تحریردار است و همچنین دارای 9 مجلس تصویر است که به دست بهزاد نقاش معروف ترسیم شده است.
وی همچنین از «خلاصه‌ الخمسه» کتابت سال969 هجری قمری و «اقبال‌نامه» به کتابت قرن 9 هجری در زمره برخی دیگر از نفایس این مجموعه نام برد.
گفتنی است سازمان کتابخانه‌ها، موزه‎ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیش از 106هزار نسخه خطی، 65هزار کتاب چاپ سنگی، هزاران شی موزه‎ای، بیش از 2میلیون نسخه نشریات ادواری و 13میلیون و 500 هزار برگ سند تاریخی یکی از قطب‌های فرهنگی منطقه به شمار می‌رود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید