۱۳۹۸-۱۲-۲۰

5اسفند/ روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی- روز مهندس

در طول تاریخ علم و هنر جهان به ندرت افرادی یافت می‌شوند که در بسیاری از علوم تخصص داشته و صاحب رای باشند. از جمله این افراد خواجه نصیر الدین طوسی است که در علوم ریاضی، نجوم، فقه، حکمت و سیاست دست داشته و تبحر داشته است.

وی از عالمان و وزرای قرن هفتم و مدتی در دستگاه اسماعیلیه بود. هنگامی که هلاکوخان مغول آن مرد خون‌ریز و بی‌رحم به ایران حمله کرد، خواجه نصیر توانست جان سالم به در ببرد ولی برای جلوگیری از خون‌ریزی در کشور خویش به ناچار به خدمت هلاکوخان درآمد. او ایجاد زیج جدیدی را که بعدها به نام زیج ایلخانی معروف شد و خود ریاست آن را به عهده داشت از خان مغول خواست و او چنین کرد.

از اقدامات دیگر خواجه زیر نظر گرفتن کلیه اوقاف در سراسر کشور بود. او به تدریس علوم و تحریر کتب در رشته‌های مختلف علمی بسیار علاقه‌مند بود. تالیفات متعددی در علوم منطق، نجوم، ریاضی، طبیعی، حکمت الهی دارد که از او به جای مانده است. کتاب(( اشارات)) ابو علی سینا را شرح داده و به این ترتیب فهم مطالب آن را برای طالبان علم ساده ساخته است. کتاب(( اخلاق ناصری)) مهمترین تالیف او به زبان فارسی می‌باشد. از دیگر تالیفات او(( تجرید الکلام فی تحریر عقاید الاسلام)) در الهیات، (( تذکره نصیریه)) در هیئت، (( اساس الاقتباس)) در منطق و(( اوصاف الاشراف)) در عرفان است.

منبع: شخصيت‌هاي نامي جهان/ احمد دانشگر.- تهران: حافظ نوين، ‎۱۳۸۷.  

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید