۱۳۹۸-۱۲-۲۰

8اسفند/ روز بزرگداشت حکیم ملا هادی سبزواری

حکیم ملا هادی سبزواری در سال 1212 هجری قمری در سبزوار تولد یافت. پدر فیلسوف، حاج محمد مهدی و مادرش موسوم به(( زینه الحاجیه)) خواهر حاج محمد بیگ بزرگ بوده است. وی فرزند حاج مهدی عالم و حکیم از بزرگان فلاسفه و حکمای اسلامی اواخر قرن سیزدهم هجری است. او در احاطه‌ی بر حقایق حکمت و کشف الاسرار و دقایق فلسفه کم نظیر بود. او را در عهد ناصر الدین شاه قاجار مانند ملا صدرا در عهد شاه عباس صفوی می‌دانند. در شعر و شاعری نیز مشهور بوده و تخلص شعری‌اش(( اسرار)) است.
در حدود هفت یا هشت سالگی شروع به نحو و صرف کرده و در حدود ده سالگی با پدرش به مکه رفت، که در هنگام بازگشت پدرش در شیراز وفات یافت. بعد از آن پسر عمه‌زاده‌اش حاج ملا حسین سبزواری سرپرستی او را به عهده گرفته و به مشهد نزد خود می‌برد. این عالم بزرگ اصول و فقه، عربی و علوم نقلیه را از حاج ملا حسین فرا گرفته و بعد به اصفهان رفت. در آنجا در مدرسه‌ی قدیمی ملا اسماعیل اصفهانی حدود هشت سال به تحصیل فلسفه و حکمت اشراق مشغول بوده، حدود پنج سال دیگر در مشهد به تدریس فقه و اصول و حکمت پرداخت. پس از زیارت خانه خدا به سبزوار بازگشته و مشغول تدریس حکمت شده است.
حاج ملا هادی سبزواری علاوه بر مرتبه والایش در علوم، معارف و اخلاقیات طبعی لطیف و نکته سنج داشته و اشعاری نغز سروده است. از تالیفات ایشان می‌توان( اسرار الحکم به فارسی)،( اسرار العباده در فقه)، (الجبر و الاختیار) و( حاشیه بر اسفار ملا صدرا) را نام برد.
این عارف حق در دهه‌ی آخر ذیحجه سال 1289 هجری قمری در سبزوار به رحمت حق پیوست.
منبع:
1- شخصيت‌هاي نامي جهان/ احمد دانشگر.- تهران: حافظ نوين، ‎۱۳۸۷.  
2- حکيم سبزواري، زندگي ـ آثار ـ فلسفه/ تاليف غلامحسين رضانژاد "نوشين".- کتابخانه سنائي، ‎۱۳۷۱.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید