۱۳۹۸-۱۲-۲۸

18 اسفند/ روز بزرگداشت سید جمال الدین اسد آبادی

سید جمال الدین اسد آبادی در ماه شعبان 1254 ق. (آبان 1217 ش ) و در شهر همدان تولد یافت.

 وی از نوادگان امام سجاد (ع) است. او از پنج سالگی در نزد پدر و مادر آموزش قرآن را آغاز کرد و مقدمات عربی را طی سال های اول تحصیل به خوبی فرا گرفت. سید جمال الدین در سال 1266 ق. در معیت پدر وارد تهران شد. وی سراغ بزرگترین مجتهد وقت (آقا سید محمد صادق طباطبایی همدانی) را می گیرد و در پای درسش می نشیند.
 سید جمال الدین در سال 1266ق همراه پدر به قصد نجف اشرف از تهران حرکت می کند و مدت چهار سال در خدمت عالم فرزانه شیخ مرتضی انصاری مشغول تحصیل علوم اسلامی می شود و در علوم تفسیری، حدیث، فقه، اصول، کلام، منطق، فلسفه، ریاضی، طب، تشریح، هیئت و نجوم به تحقیق می پردازد. در هندوستان  فعالیتهای سیاسی و اصلاحی سید جمال الدین آغاز شد. او در ضمن شناسایی استعدادهای دشمن استعمارگر و بررسی جنبه های قوت و رمز موفقیتشان، به تجزیه و تحلیل علل و منشاء ضعف و انحطاط مسلمین بر آمد و در پی یافتن راه حل های اساسی ، شب و روز تلاش کرد.
 او در سال 3 - 1272 ق (1234 ش ) به قصد مکه و زیارت خانه خدا از هندوستان خارج شد. سپس تا اواخر 1275 ق. از مکه مسیر مدینه، اردن، دمشق، حمص، حلب، موصل، بغداد و نجف را طی کرد و اوضاع تمامی شهرهای مهم اسلامی را بررسی نمود و در نهایت خود را به وطن اصلی (اسد آباد همدان ) رساند. اما با اوضاع نابسامانی که در تهران با آنها روبرو شد نتوانست در ایران توقف کند و وارد افغانستان شد. سید بعد از ورود به افغانستان، حدود پنج یا شش سال در آن کشور اقامت کرد و فعالیت های چشمگیری را  به انجام رساند. سید از مدتها پیش به فکر ایجاد تقویت جبهه متحد اسلامی در مقابل استعمارغرب بریتانیا بود. این سید بزرگوار سرانجام با توطئه و ترفند شیطانی دشمنان مسموم شدند و در  سال 1314 ق به دیدار محبوب خویش شتافت  و در قبرستان ((شیخ لر مزاری)) در شهر بندری استانبول به خاک سپرده شد.
                                                                                                            منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید