۱۳۹۹-۰۱-۱۶

ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع)( 25ه‌ق) و روز جانباز

این امام بزرگوار در چهارم ماه شعبان سال 26 هجری در مدینه چشم به جهان گشود. پدر بزرگوار ایشان امام علی(ع) و مادر بزرگوارش بانوی ارجمند و با ایمان(( فاطمه)) معروف به(( ام البنین)) دختر(( حزام بن خالد)) از قبیله(( بنی کلاب)) است.

امیر مومنان(ع) پیش از ازدواج با این بانوی بزرگوار با برادر خود جناب(( عقیل بن ابی‌طالب)) که در شناسائی انساب و قبایل عرب بسیار خبره و آگاه بود مشورت کرد و از او خواست بانوئی با فضیلت و از خاندانی شجاع و نجیب و آبرومند به او معرفی کند و جناب عقیل فاطمه دختر حزام بن خالد کلابی را به ایشان پیشنهاد نمود.
حضرت ابوالفضل العباس(ع) در طی زندگی سی و چند ساله خود حوادث مهمی را مشاهده و بحران‌های عظیمی را در اجتماع امت اسلامی دیده و تجربه کرده بودند. از شهادت خورشید عدل و علم وفضیلت امام علی(ع) در محراب تا شهادت امام حسن(ع) را مشاهده نمودند.
امام حسین(ع) در سوم شعبان سال 60 هجری، با نفی حکومت یزید بن معاویه و برای بیعت نکردن با او، از مدینه به سوی مکه بیرون رفتند. در مکه پیاپی نامه‌های کوفیان به دست امام حسین(ع) می‌رسید که امام(ع) را به شهرشان دعوت نمودند. بعد از شهادت مسلم بن عقیل در کوفه امام حسین(ع) با بیان موقعیت جدید و بیان جنگ در روز عاشورا، از همراهانشان خواستند هر کس که بخواهد می‌تواند برگردد.
از این بین رادمردانی که خدا را بر خود مقدم داشتند و مرگ سرخ را بر زندگی ننگین و سیاه ترجیح دادند، در راس ایشان حضرت ابوالفضل(ع) می‌باشد؛ همراه امام حسین(ع) باقی ماندند و در رکاب ایشان جنگیدند. این امام بزرگوار با رشادت و فداکاری فراوان در روز عاشورا به شهادت رسیدند.  

منبع: ساقی تشنگان فضیلت/ ابوالفضل موسوی گرمارودی.- قم: دلیل ما، 1381.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید