۱۳۹۹-۰۱-۱۷

4فروردین/ روز جهانی هواشناسی

اولین کنفرانس بین المللی هواشناسی در اگوست 1853 در بروکسل تشکیل و به دنبال آن اولین کنگره هواشناسی نیز از دوم تا شانزدهم سپتامبر 1873 در وین و با شرکت بیست شرکت جهان تشکیل شد

به دنبال پیشرفت‌های حاصله و نیاز بیشتر جوامع به ارتباطات و اطلاعات هواشناسی اولین کنفرانس بین المللی هواشناسی در اگوست 1853 در بروکسل تشکیل و به دنبال آن اولین کنگره هواشناسی نیز از دوم تا شانزدهم سپتامبر 1873 در وین و با شرکت بیست شرکت جهان تشکیل شد و بر جهانی شدن فعالیت‌های هواشناسی تأکید کرد. در حقیقت این نشست‌ها زمینه کاری برای هر چه بیشتر علمی و کاربردی نمودن علم هواشناسی و استفاده از داده‌های دراز مدت جوی برای تبیین آب و هوا و مسائل مربوط به آن بود .
بعد از جنگ جهانی دوم با نیاز بیشتر کشورها به اطلاعات جوی و تحولات چشمگیر در هواشناسی کاربردی به ویژه در زمینه حمل و نقل دریایی در سال 1950 سازمان جهانی هواشناسی تشکیل گردید. این سازمان نقش موثر و بزرگی در کمک به رفاه بشریت داشته است. با رهبری این سازمان و در چارچوب برنامه‌های آن سرویس‌های هواشناختی و آبشناسی کمک‌های زیادی به توانایی‌های ملی جهت تهیه غذا، آب، حفاظت از جان و مال مردم و روشن نمودن وضعیت اقتصادی اجتماعی کلیه بخش‌های اجتماع شده است. سازمان هواشناسی جهانی سازمانی است متشکل از 187 عضو و وابسته به سازمان ملل متحد که وظیفه تحقیق و بررسی تغییرات هوا و اقلیم زمین و علم هواشناسی و علوم وابسته به آن را عهده دار است. سازمان جهانی هواشناسی ، همه ساله 23 مارس را بعنوان روز جهانی هواشناسی تعیین کرده است. چشم انداز و برنامه شش ساله این سازمان (2011-2004) برسی کارشناسی آب و هوای زمین، اقلیم شناسی و توسعه همکاری های بین المللی و کشورهای جهان در این خصوص شناخت و حفاظت از منابع آبی و حفاظت از محیط زیست و در نظر گرفتن مسائل و مشکلات آن می باشد که امنیت بیشتر انسانها و رشد اقتصادی جوامع را به همراه دارد.

منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید