۱۳۹۹-۰۱-۱۷

3فروردین/ روز جهانی آب

بیش از دو سوم زمین از رودها و دریاچه‌ها و دریاها و اقیانوس‌ها پوشیده شده است. بسیاری از موجودات زنده در رودها، دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند و جانورانی که در خشکی زندگی می‌کنند، به آب نیاز دارند. دلیل نیاز آنها به آب این است که قسمتی از بدن آنها از آب ساخته شده است. انسان نیز چنین است و ما برای آشامیدن، نظافت، پخت و پز، پرورش گل و گیاه و بسیاری موارد دیگر به آب نیاز داریم.
بدون شک منافع آب تنها نوشیدن انسان و روییدن درختان و گیاهان نیست، بلکه شستشوی زمین‌ها، تصفیه هوا، ایجاد رطوبت لازم برای طراوت پوست تن انسان و راحتی تنفس او و مانند آن از جمله فواید باران است.
در دین اسلام آیات فراوانی درباره‌ی فوائد، ارزش و جایگاه آب بیان شده است. از مجموع آیات و روایات می‌توان به این نتیجه رسید که جهان خلقت بدون آب هیچ معنا و مفهومی ندارد و سر منشاء حیات بشر و جهان، آب است و تمام امور بشریت وابسته به آب می‌باشد.
علاوه بر عوامل طبیعی، انسان تاثیر عمیقی بر چرخه آب دارد و انسان‌ها که در تکاپوی پیشرفت نه به همراه طبیعت بلکه در مقابل آن می‌باشند؛ تاثیر شدیدی بر فرایند کاهش آب و آلودگی بیشتر آن می‌گذارند.
امروزه رشد روزافزون جمعیت جهان و افزایش مصرف آب، قطع بی رویه درختان جنگل‌ها و تغییر اکوسیستم طبیعت، رشد شهرسازی و افزایش صنایع آلوده کننده آب، شیوه‌های نامناسب و غیر اصولی کشاورزی، احداث سدهای مخزنی  و ایجاد دریاچه‌های مصنوعی همگی از عوامل نابودی چرخه منظم آب در سطح جهان می‌باشند که در نهایت همه آنها نوعی تهدید برای جامعه بشری محسوب می‌شوند و با توجه به مسائل یاد شده در راستای آگاه ساختن مردم جهان به اهمیت روز افزون آب و ایجاد سیستم‌های جهانی و توسعه منابع آب، در کنفرانس جهانی توسعه و محیط زیست که در سال 1992 در شهر(( ریودوژانیروی)) برزیل تشکیل شد؛ در فروردین ماه، روزی به عنوان روز جهانی آب پیشنهاد شد که این پیشنهاد در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

منبع: روزها و رويدادها روزهاي شمسي/ تهيه و تنظيم دفتر عقيدتي سياسي فرماندهي معظم کل قوا.- تهران: رامين، ‎۱۳۷۶.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید