۱۳۹۹-۰۱-۱۹

18 فروردین/ روز جهانی بهداشت

سازمان بهداشت جهانی(W.H.O) که محل دبیرخانه آن در شهر ژنو پایتخت سویس قرار دارد از موسسات وابسته به سازمان ملل متحد می‌باشد. جامعه بین‌الملل در سال 1920 به جهت مبارزه علیه بیمار‌های تیفوس که در اتحاد شوروی سابق کشتار فراوانی کرده بود، کمیسیون موقت برای امراض مسری تشکیل داد.

در کنفرانس سانفرانسیسکو در سال 1946 تصمیم به تشکیل یک کنفرانس بین‌المللی بهداشت گرفته شد که اساسنامه آن در هفتم آوریل سال 1948 برابر با 18 فروردین 1327 در نیویورک تنظیم و تصویب شد و به این ترتیب در ژوئن همان سال اولین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان 61 کشور جهان تشکیل شد.
همه ساله به منظور یادآوری سالروز بهداشت جهانی، با انتخاب یک موضوع مهم که می‌تواند پیام‌آور بهداشت و سلامتی برای جوامع بشری باشد و همچنین با ارسال یک پیام، روز جهانی بهداشت گرامی داشته می‌شود. هدف این سازمان عبارت از فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی و سلامتی برای کلیه انسان‌های روی زمین است. به دنبال این هدف سازمان، برنامه‌های زیادی را به مرحله اجرا می‌گذارد تا زمینه مساعدت کشورها را برای تقویت بهداشت عمومی خود فراهم کند.
کشور ایران در 23 نوامبر 1946 برابر با 2 آذر 1325 به عضویت این سازمان پذیرفته شده است و همه ساله در اجلاس سالیانه آن در ژنو و در کمیته منطقه‌ای در گروه مدیترانه شرقی شرکت داشته است.

منبع: روزها و رويدادها روزهاي شمسي/ تهيه و تنظيم دفتر عقيدتي سياسي فرماندهي معظم کل قوا.- تهران: رامين، ‎۱۳۷۶ .

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید