۱۳۹۹-۰۱-۱۹

ولادت حضرت قائم(عج)( 255ه‌ق)

حضرت بقیه الله محور و مرکز، همه جهان وابسته به او و او و همه جهان وابسته به ذات خدا است.

تولد آن بزرگوار، شب جمعه نزدیک اذان صبح پانزده شعبان سال 255 هجری واقع شد. عدد 255 از نظر حروف ابجد مساوی با کلمه نور است. مادر آن بزرگوار نرگس نام داشت که دختر پادشاه روم و دست تقدیر او را به امام عسکری(ع) رسانید.

حضرت بقیه الله پنج سال با پدر بود و در این پنج سال تا آن اندازه که ممکن بود، حضرت را معرفی نموده است. محمد بن معاویه و محمد ابن ایوب و محمد بن عثمان که همه از بزرگان شیعه هستند، نقل می‌‌کنند که حضرت عسکری(ع) به ما، که چهل نفر بودیم، حضرت بقیه الله را معرفی نمود و فرمودند: (( این امام شما است بعد از من. او را اطاعت کنید، متفرق نشوید که هلاک می‌شوید.))

پس از شهادت حضرت عسکری(ع)، امامت به حضرت بقیه الله منتقل شد و آن حضرت از ترس دشمن مجبور به غیبت شد؛ ولی در مدت هفتاد و چهار سال، خواص شیعه با حضرت تماس داشتند. تماس حضوری، تماس مکتوب، تماس با واسطه وکلای آن حضرت. در آن هفتاد و چهار سال از طرف آن بزرگوار، چهار نفر به منصب وکالت خاصه منصوب بودند که حضرت، غالب کارها را به واسطه آنان انجام می‌دادند. این هفتاد و چهار سال را غیبت صغری نامیده‌اند. بعد از آن مدت دوران غیبت کبری آغاز گردید. از آنجا که امر امت اسلامی نباید تعطیل شود، زمام امور در زمان غیبت کبری باید به دست مجتهد جامع الشرایط سپرده شود.

منبع: زندگاني چهارده معصوم عليهم‌السلام/ حسين مظاهري؛ پاورقي ولي فاطمي.- تهران: پيام آزادي، ‎۱۳۷۴.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید