۱۳۹۹-۰۱-۳۱

2 اردیبهشت/ سالروز اعلام انقلاب فرهنگی( 1359ش)

انقلاب اسلامی ایران بیش از هر چیز مرهون فرهنگ اسلامی و تعالیم حیات بخش اسلام است و تداوم و گسترش چنین انقلابی در گرو بقا و رشد فرهنگ اسلامی در نسل‌های موجود و آینده است. این وظیفه بیش از هر چیز بر عهده نهادهای آموزشی و پرورشی، به خصوص دانشگاه‌ها است؛ اما بافت دانشگاهی ایران در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی و همچنین نظام آموزشی و محتوای دروس و کتاب‌ها به ویژه در علوم انسانی آن دوره، متناسب با این وظیفه نبود.
به طور کلی دانشگاه‌های ما به وسیله خارجیان هدایت می‌شد و شکل و محتوای آنها تابع اراده بیگانگان و خط مشی آنها در جهت حفظ و تقویت سلطه سیاسی اقتصادی آمریکا و سایر دول استعمارگر بوده است؛ به همین دلیل پس از پیروزی انقلاب، دانشجویان و اساتید متعهد دانشگاه‌ها تصمیم گرفتند انقلاب فرهنگی را به وجود بیاورند تا در سایه آن بتوانند ضمانتی برای بقا و تداوم انقلاب اسلامی و همچنین عامل نیرومندی برای صدور و گسترش فرهنگ انقلاب ایجاد کنند. از جمله اموری که کم و بیش در این مورد اجرا شد عبارتند از:
1- تصفیه دانشگاه‌ها از عناصر وابسته به استعمارگران و ابرقدرت‌ها و به طور کلی از عناصر ضد انقلاب
2- تجدید نظر در نظام آموزشی و ساختاری دانشگاه‌ها و متحول ساختن آنها به گونه‌ای که متناسب با نیازهای کشور و تامین استقلال سیاسی- اقتصادی جمهوری اسلامی ایران باشد و کشور را از وابستگی فرهنگی و دیگر وابستگی‌ها نجات دهد.
3- گنجاندن دروس خاصی در برنامه‌های دانشکده‌ها که آشنایی لازم دانشجویان را با اهداف انقلاب و معارف و دیدگاه‌های اسلام تامین کند.
منبع: روزها و رويدادها روزهاي شمسي/ تهيه و تنظيم دفتر عقيدتي سياسي فرماندهي معظم کل قوا.- تهران: رامين، ‎۱۳۷۶ .

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید