۱۳۹۹-۰۲-۰۷

9اردیبهشت/ روز ملی شوراها

نهم اردیبهشت‌ماه، مصادف با روز ملی شورا‌ها و همچنین آغاز به‌کار شوراهای اسلامی شهر و روستا در چنین روزی از سال ۱۳۷۸ هجری شمسی است.

شورا دو بار در قرآن به‌عنوان یک فعالیت قابل تحسین جمعی ذکر شده‌ و نام یکی از سوره‌های قرآن نیز شوری است. 
«از پرتو رحمت الهى در برابر آن‌ها نرم (و مهربان) شدى و اگر خشن و سنگدل بودى از اطراف تو پراکنده مى‌شدند بنابراین آن‌ها را عفو کن و براى آن‌ها طلب آمرزش نما و در کار‌ها با آن‌ها مشورت کن اما هنگامى که تصمیم گرفتى (قاطع باش و) بر خدا توکل کن زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد.» (آل‌عمران، آیه ۱۵۹)
با توجه به این‌که یکی از پایه‏های اصلی تحقق انقلاب اسلامی، حضور و مشارکت گسترده مردم بوده و بدون داشتن این پشتوانه عظیم، مسلماً پیروزی محقق نمی‌‏شد. در همین راستا و در تاریخ نهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۸ هجری شمسی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (قدس‌سره) طی فرمانی به شورای انقلاب، توصیه کردند که آئین‏نامه تدوین شورا‌ها را تنظیم کند تا اصل حضور و مشارکت مردم تأمین شود.
به‌دنبال پایان یافتن جنگ تحمیلی هشت ساله و به‌وجود آمدن ثبات و آرامش جهت تحقق آرمان‏های والای حضرت امام (ره) و پیاده شدن این اصل قانون اساسی و مشارکت مردم در سرنوشت خود، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تمام نقاط کشور با حضور گسترده مردم و با شرکت بیش از ۲۴ میلیون نفر در هفتم اسفندماه ۱۳۷۷ش برگزار گردید.
این شورا‌ها در سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی (قدس‌سره) به شورای انقلاب - مبنی بر تنظیم آئین‏نامه تدوین شورا‌ها - هم‌زمان با بیستمین بهار انقلاب اسلامی، در تاریخ نهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۷۸ هجری شمسی با پیام مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آغاز به‌کار نمودند.
منبع: سایت تبیان

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید