۱۳۹۹-۰۲-۰۷

12 اردیبهشت/ روز جهانی کار و کارگر

در اول ماه مه 1886، پلیس شیکاگو با حمله به تظاهرات گسترده کارگران، که برای هشت ساعت کار در روز و حق تشکیل اتحادیه‌های کارگری بر پا شده بود،آنان را به خاک و خون کشید. چند روز بعد، دادگاه چند تن از رهبران کارگران را محاکمه و به مرگ محکوم کرد. رهبران کارگران شیکاگو به دست مستکبران جان باختند؛ اما حقانیت گفته‌هایشان به تدریج بر همگان مسلم شد.

در سال 1889، کنگره بین‌المللی کارگران در پاریس، به پیشنهاد نماینده کارگران آمریکا، روز اول ماه مه را به عنوان روز جهانی کارگر برگزید. به دنبال این اتفاق در بسیاری از کشورهای دنیا کارگران، با برپایی اعتصاب و تظاهرات گسترده، این روز را گرامی داشتند.

سازمان بین‌المللی کار در جهت پیشبرد عدالت برای افراد شاغل به کار در تمام نقاط جهان فعالیت دارد. این سازمان در بین سازمان‌های جهانی منحصر به فرد است و دلیل آن هم این است که در زمان تنظیم سیاست‌های آن، نمایندگان کارگران و کارفرمایان از حق اظهار نظر برابر با نمایندگان دولت‌ها برخوردارند.

کارگر از نظر قانون، کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت سعی و تلاش، اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند. کارگر در دین اسلام بسیار محترم و ارزشمند است، به طوری که رسول گرامی اسلام(ص) و امیرالمومنین(ع) و سایرامامان معصوم(ع) از کار و کارگر تجلیل کرده و خود نیز کار می‌کردند و خود را کارگر می‌دانستند.

منبع: روزها و رويدادها روزهاي شمسي/ تهيه و تنظيم دفتر عقيدتي سياسي فرماندهي معظم کل قوا.- تهران: رامين، ‎۱۳۷۶ .

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید