۱۳۹۹-۰۲-۲۱

تفاهم‌نامۀ ویدئو کنفرانسیِ آستان قدس رضوی در روزهای کرونایی

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در روزهای کرونایی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک با مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) را به صورت ویدئو کنفرانس امضا کرد. این نخستین امضای تفاهم‌نامه این سازمان در سال 99 بود.‌

به گزارش گنجینه رضوی، باوجود تعطیلی اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی در ایام شیوع ویروس کرونا، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از طریق ویدئوکنفرانس با مجمع کتابخانه‌های تخصصی اُستان قم (حوزوی و دانشگاهی) «مکتا» به منظور آغاز همکاری‌های مشترک در توسعه فرهنگ مطالعه هدفمند و گسترش امر پژوهش بین دو طرف، تفاهم‌نامه امضا کرد.
رئیس سازمان یاد شده هدف از امضای این تفاهم‌نامه را اشاعه فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) و بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی پژوهشی دو طرف ذکر کرد و اظهار داشت: کتابخانه آستان قدس رضوی در کنار حجم وسیع منابع چاپی، بیش از یکصدهزار نسخه خطی ارزشمند از قرون اولیه اسلامی تا حال حاضر در اختیار دارد که قطعاً رضایت امام‌رضا(ع) علاوه بر نگهداری مناسب از آنها، در نشر و احیای این موقوفات است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدجلال حسینی، همچنین با اشاره به سابقه دبیری خود در اولین اجلاس اعتاب مقدس جهان اسلام و امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک توسط 17 تولیت اعتاب مقدس، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم ما در این میان به دنبال طرح و تحقق اتحادیه کتابخانه‌های جهان اسلام باشیم و در آینده جلسه‌ای را با مسئولان کتابخانه‌های مهم جهان اسلام برگزار کنیم.
وی همچنین از افتتاح کتابخانه دیجیتال فهارس نسخ خطی جهان اسلام در آستان قدس رضوی در آینده نزدیک خبر داد.
همچنین حسن رجبیان، دبیر مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم با بیان اینکه قم و مشهد هردو به عنوان مراکز حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی شناخته می‌شوند که پژوهشگران زیادی در این دو شهر، مشغول فعالیت هستند، ابراز امیدواری کرد که با این تفاهم‌نامه، فصل جدیدی فراروی پژوهشگران گشوده شود.
گفتنی است این تفاهم‌نامه برای مدت سه سال تنظیم شده است که توسعه خدمات، تکمیل منابع تخصصی، اشاعه منابع اطلاعاتی دو طرف، عضویت اعضای مکتا در کتابخانه دیجیتال آستان قدس و ایجاد دسترسی به منابع آن از طریق اشتراک IP برخی از مفاد این تفاهم‌نامه است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید