۱۳۹۹-۰۲-۲۲

«معراج»ِ فرشچیان در موزه آستان قدس رضوی

نسخه اصلی تابلوهای معراج پیامبر با عناوین «معراج» و «آسمان چهارم» در تالار آثار استاد فرشچیان در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش گنجینه رضوی، تالار آثار استاد فرشچیان در موزه آستان قدس رضوی میزبان 15 نسخه اصلی از تابلوهای این استاد نگارگری است که دو نسخه از این آثار در شرح معراج حضرت رسول اکرم(ص) با سبک نگارگری و تکنیک آکریلیک به تصویر درآمده است. «آسمان چهارم» یکی از این آثار است که در آن حکایت عروج حضرت محمد(ص) از آسمان چهارم درحالی به تصویر کشیده شده که فرشتگان مقرب ایشان را همراهی می‎کنند. این تابلو که در سال 1394 به دست استاد محمود فرشچیان خلق شده، در سال 1395 به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است.
همچنین تابلوی «معراج» دیگر اثر این هنرمند بزرگ در سال 1392 است که در این موزه به نمایش درآمده است. این تابلو که براساس آیه «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا» در قرآن کریم، تصویر شده، شب معراج پیامبر اسلام(ص) را به تصویر کشیده است. در مرکز تابلو پیامبر رحمت، سوار بر فرشته‌ای به نام براق در حالی ترسیم شده‌اند که به سمت نور درگاه الهی در حرکت هستند و در اطراف تصویر پیامبر، فرشتگان در حال دعا و نیایش هستند.
گفتنی است، باتوجه به تعطیلی اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی، علاقه‌مندان به آثار موزه‌ای و تابلوهای هنری استاد فرشچیان از طریق درگاه اینترنتی موزه‌های آستان قدس رضوی به آدرس museum.razavi.ir می‌توانند از این آثار بازدید کنند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید