۱۳۹۹-۰۲-۲۳

شهادت حضرت امام علی(ع)( 40ه.ق)

حضرت علی بن ابی طالب(ع)، سی سال بعد از عام الفیل، روز جمعه سیزده رجب در خانه خدا متولد شد.

عمر با برکت حضرت شصت و سه سال بود. ده سال قبل از بعثت و بیست و سه سال در حضور رسول اکرم(ص)، و سی سال بعد از رحلت حضرت رسول زندگی کرد. زندگی امام علی(ع)، زندگی پر برکتی هم برای اسلام و هم بشریت بود. اگر آن بزرگوار نبود، تاریخ، تاریخ نبود. گوشه‌های درخشنده تاریخ، روزهای عمر امیر المومنین(ع) است.
امیرالمومنین(ع) از نظر فضیلت نسبی، پدری چون حضرت ابیطالب دارد که باید گفت: برای رسول اکرم(ص) بهترین یاور بوده و نظیر او برای اسلام کمتر دیده شده است.
مادر امیرالمومنین(ع) فاطمه بنت اسد است که باید گفت برای رسول اکرم(ص) مادری به تمام معنی بود. ایمان امیرالمونین(ع) و مقام شهودی او را نمی‌توان درک کرد. همین مقدار بس است که بگوییم: عمر هنگام مرگ، شش نفر را حاضر نمود و برای هر کدام عیبی یادآور شد، اما راجع به امیرالمومنین(ع) گفت: (( ای علی! اگر ایمان همه خلایق را با ایمان تو مقایسه نماییم، ایمان تو بر ایمان آنها برتری دارد.))
و این جمله، جمله‌ای بود که مکرر از زبان رسول اکرم(ص) شنیده می‌شد.این امام بزرگوار در سال چهلم از هجرت شب نوزدهم ماه رمضان، وقت طلوع فجر با شمشیر ابن ملجم مرادی ضربت خورد و شب بیست و یکم همان ماه به شهادت رسید.
منبع: زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام/ حسین مظاهری پاوری ولی فاطمی.- تهران: پیام آزادی، 1374.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید