۱۳۹۹-۰۲-۲۵

شاهکارهایی از شاهنامه‌های دست‌نویس در گنجینه آستان قدس رضوی

گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با بیش از 50نسخه خطی نفیس شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی، مرجع بیشترین تعداد نسخ خطی از این اثر بزرگ ادبی در کشور است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، کارشناس‌مسئول گنجینه نسخ خطی آستان قدس رضوی از وجود بیش از 50 نسخه خطی شاهنامه فردوسی در این مجموعه خبر داد و اظهار داشت: نسخه‌های خطی شاهنامه از لحاظ هنری بسیار نفیس هستند و تعدادی از آنها مصور و دارای مجالس رزم است و این در حالی است که سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیشترین تعداد نسخ خطی شاهنامه را در کشور در اختیار دارد.
سیدمحمدرضا فاضل هاشمیتصریح کرد: نسخۀ دست‌نویس شاهنامه متعلق به قرن 10 هجری و عصر صفویه، قدیمی‌ترین نسخه شاهنامه در این مجموعه است که به خط نستعلیق شیخ محمد چشتی در جداول چهار ستونی و در 549 برگ کتابت شده و با شمارۀ ثبت 4247 در گنجینۀ مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
فاضل هاشمی همچنین از کامل‌ترین شاهنامۀ فردوسی این گنجینه یاد کرد و اظهار داشت: این نسخه حاوی پنج جلد از آغاز شاهنامه (گفتار اندر ستایش خسرو) تا پایان آن (پادشاهی کیخسرو) است و با شمارۀ 43015 در این گنجینه ثبت شده است.
وی از یکی دیگر از تَرین‌های این گنجینه نام برد و گفت: مصورترین نسخۀ شاهنامۀ این کتابخانه به شماره‌های 31279 تا 31281، شامل دفتر اول تا سوم شاهنامه که 116 مجلس تصویر را در برگرفته، از دیگر نسخ نفیس این مجموعه است و این در حالی است که شاهنامۀ مصور اهدایی مقام معظم رهبری(مدظله) متعلق به قرن 12 و شمارۀ اموالی 53434 یکی دیگر از نفایس شاهنامه‌ای این گنجینه است.
گفتنی است گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیش از یکصدهزار نسخه خطی نفیس و تاریخی در موضوعات گوناگون در اختیار دارد که همه آنها مراحل دیجیتال‌سازی را پشت سر گذاشته‌اند. بخشی از این آثار در سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir در دسترس است و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این درگاه اینترنتی از این نُسخ بهره‌مند شوند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید