۱۳۹۹-۰۲-۲۸

اولین‌ مطبوعات قرآنی در قاب نمایشگاه مجازی

آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی در روزهای کرونایی، با برپایی نمایشگاه مجازی «قرآن در آینۀ مطبوعات» نفایسی از نشریات آرشیوی را به نمایش گذاشت.

به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس ادارۀ مطبوعات این سازمان با اعلام این‌که آرشیو مطبوعات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین آرشیوهای مطبوعاتی ایران است که تاکنون بیش از 430 عنوان نشریۀ قرآنی را جذب این مجموعه کرده است، توضیح داد: در ماه نزول قرآن، ادارۀ مطبوعات رضوی اولین‌های نشریات و روزنامه‌های قرآنی را براساس موجودی منابع این مرکز، در معرض نمایش مجازی قرار داد.
ابراهیم حافظی به قدیمی‌ترین نشریۀ تخصصی قرآن‌پژوهی موجود در آرشیو اشاره کرد و گفت: مجلۀ «البلاغ» به زبان اردو در سال 1915 میلادی در کلکتۀ هندوستان چاپ و به دست مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به کتابخانۀ رضوی اهدا شده است.
وی به نمایش یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مجله‌های تخصصی قرآن‌پژوهی اشاره و اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین مجله با نام «صدای عدالت» را هاشم هاشم‌زاده هریسی در مؤسسۀ بنیاد علوم قرآن قم در سال 1364 خورشیدی چاپ کرد و بعد از آن، در سال 1369 خورشیدی «رساله القرآن» در قم انتشار یافت.
حافظی با بیان این‌که دهۀ 70 پربرگ‌وبارترین دورۀ مطبوعات قرآنی است افزود: ایجاد تشکیلات قرآن در وزارت ارشاد و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در کشور، زمینۀ انتشار نشریات قرآنی بیشتری را فراهم کرد.
وی ادامه داد: در دهۀ 80 نیز این رویه ادامه یافت و بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات در روزهایی خاص صفحاتی را به تفسیروتبیین آیات الهی پرداختند.
حافظی اظهار داشت: دهۀ90 با انتشار نشریه‌های تخصصی قرآن کریم و پرداختن به موضوعات جدید قرآن و علوم قرآنی نقطۀ عطفی در انتشار مطبوعات قرآنی محسوب می‌شود.
رئیس ادارۀ مطبوعات آستان قدس رضوی با اشاره به این‌که از 62 شهر کشور، نشریه در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی موجود است، تصریح کرد: تهران، قم و مشهد به ترتیب بیشترین نشریۀ قرآن‌پژوهی را چاپ کردند و از کشورهایی همچون پاکستان، عراق، مصر، هند، لیبی، کویت، لبنان، قطیف عربستان، بحرین و افغانستان نیز نشریاتی در موضوع قرآن کریم موجود است.
حافظی در ادامه، از دیگر موضوعات این نمایشگاه نام برد و خاطرنشان کرد: اولین نشریۀ تمام‌قرآنی کشور، اولین روزنامه‌های قرآنی کشور، قدیمی‌ترین نشریات معتبر قرآن‌پژوهی کشور، نشریات قرآنی ویژۀ کودک و نوجوان، ویژه‌نامه‌های قرآنی، نشریات قرآنی چاپ آستان قدس رضوی، مجله‌های قرآنی به زبان‌های غیرفارسی، مجله‌هایی برای ارتباط قرآن و علوم، مجلات قرآن‌پژوهی دانشگاه‌های ایران، مطالعات قرآن‌پژوهی، مجلات منبع‌شناسی قرآن، نیز در قاب این نمایشگاه قرار گرفته است.
وی در پایان یادآور شد: ادارۀ مطبوعات آستان قدس رضوی با آرشیو بیش از 33 هزار عنوان نشریه در حوزه‌های مختلف موضوعی، آمادگی برگزاری نمایشگاه‌های مشترک یا معرفی سفارشی منابع مطبوعاتی را دارد.
گفتنی است که این نمایشگاه در صفحۀ نمایشگاه مجازی پایگاه مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی به نشانی https://library.razavi.ir/doc قابل مشاهده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید