۱۳۹۹-۰۲-۲۹

28 اردیبهشت/ روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

گسترش موزه‌های دنیا و همکاری همه جانبه علمی، فرهنگی و صنعتی بین آنها در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی از طریق هماهنگ ساختن اقدامات بین‌المللی و تدوین برنامه‌های موثر است که دارای خطوط اساسی همکاری مشترک و دو جانبه بین مردم و موزه‌ها در سطح جهانی می‌باشد.

براساس همین اعتقاد در قطعنامه شماره 5 دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین‌المللی موزه‌ها(( ایکوم)) که در 28 مه 1977 میلادی در مسکو بر پا شد، روز 18 مه برابر با 28 اردیبهشت را به عنوان روز جهانی موزه‌ها اعلام کرد و از آن سال در روز یاد شده در همه کشورهای عضو مراسمی اجرا می‌شود.
نام موزه از لغت فرانسوی(( MUSEE )) گرفته شده و به معنی مکانی است که مجموعه بزرگی از آثار باستانی و صنعتی و چیزهای گرانبها را در آن به معرض نمایش می‌گذارند و دانشمندان و پژوهشگران و هنرمندان و... از آن استفاده می‌کنند.
امروزه در کشورهای مختلف جهان موزه‌های متعدد آثار باستانی، مردم‌شناسی، طبیعی، حیوانات و وحوش و مجموعه تاریخی آن کشورها را بازگو می‌کند. فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیاء و وسایلی که در موزه‌ها جمع‌آوری شده است شناخته می‌شود.
موزه‌های معروف جهان و ایران:
در جهان موزه‌های معروف بسیاری وجود دارد، همچون موزه لوور در فرانسه، موزه بریتانیا در لندن، موزه بررا در میلان، موزه متروپولیتن در آمریکا، موزه لنین‌گراد در روسیه، موزه ایتالیا در رم و موزه ایران باستان در تهران.
موزه ایران باستان: این موزه که در سال‌های 16-1314 ش. برای حفظ آثار ملی و اشیاء تاریخی و عتیقه ایران تاسیس شد پس از تصویب قانون حفظ آثار ملی در سال 1309 که بنا بر آن دولت موظف به حفظ آثار ملی و نظارت در آنها بود بنیان نهاده شد. این موزه دارای آثار گرانبهایی از تمدن ایران از هزاران سال قبل از میلاد تا زمان حاضر است.
موزه آستان قدس مشهد: اشیاء نفیس آستان قدس و کتاب‌های آن در گذشته در چند حجره از حجره‌های صحن نو قرار داشت، تا اینکه در سال 1316 ه.ش از محل درآمد آستان قدس بنای موزه فوق شروع و در سال 1324 پایان یافت. مساحت آن 9398 متر مربع و دارای نفایس بسیاری است از جمله کتابخانه موزه که از کتابخانه‌های درجه اول ایران و از حیث نسخ خطی قدیمی و نسخ منحصر به فرد که در طول چند صد سال گردآوری شده، کم نظیر است.
موزه مردم‌شناسی در تهران: این موزه در سال 1315 ش. تاسیس یافت و هدف آن معرفی زندگی طبقات مختلف ایران از دو قرن پیش تا امروز و آثار هنری و صنایع دستی و نوع کار و پیشه‌های آنان می‌باشد.
موزه پارس در شیراز: موزه کنونی پارس، همان باغ حکومتی است که طرح آن را کریمخان زند ریخته است تا اینکه در سال 1314 ش. اداره کل باستان‌شناسی قسمت شمال و شرق باغ را نرده‌های آهنی کشیده کم‌کم اشیاء و آثار تاریخی و نفیس فارس و شیراز را در آن فراهم ساختند.
منبع: روزها و رويدادها روزهاي شمسي/ تهيه و تنظيم دفتر عقيدتي سياسي فرماندهي معظم کل قوا.- تهران: رامين، ‎۱۳۷۶.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید