۱۳۹۹-۰۳-۰۱

نسخ خطی منحصربه فرد قرآنی آستان قدس رضوی

منابع مطالعاتی ارزشمندی در قالب نسخه‌های خطی و چاپی با موضوع قرآن، تفاسیر قرآن و ماه مبارک رمضان در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که در این میان، بسیاری از نسخه‌های خطی هم‌زمان با زمان مؤلف کتابت شده است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، کتب خطی و چاپ سنگی نفیسی با موضوع قرآن و ماه مبارک رمضان و دیگر موضوعات قرآنی همچون تفاسیر، تجوید، احکام و... در گنجینۀ کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. این درحالی است که قرآن‌هاي منسوب به دستخط ائمه اطهار علیهم‌السلام شامل قرآن‌های منسوب به دستخط مبارک امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و امام رضا(ع) که به خط کوفی و بر پوست آهو نگاشته شده، ارزشمندترین و کهن‌ترین نسخه‌های موجود در این گنجینه است.
همچنین تفسیر «قوارع القرآن» از قدیمی‌ترین آثار خطی در حوزه تفسیر قرآن در این گنجینه است که در سال 429 هجری قمری کتابت شده است و در میان بیش از هزاران نسخۀ خطی و چاپ سنگی مرتبط با تفاسیر شیعه می‌درخشد.
دیگر نسخۀ نفیس، نسخۀ خطی رسالۀ ارزشمند تجوید قرآن با عنوان «رساله فی تجویدالقرآن» اثر «محمدبن علی‌بن محمد الحسینی» است که در قرن هشتم هجری قمری تألیف شده و بنا به گفتۀ مؤلف، شامل مقدمه و 6 باب و خاتمه است که نسخه‌های نفیس زیادی از این اثر در حال حاضر در گنجینۀ کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس نگهداری می‌شود.
کتب چاپی موجود در این کتابخانه با محوریت رمضان را نیز می‌توان در موضوع روزه و احکام، روزه و اخلاق، روزه و بهداشت، روزه و اعتکاف، روزه و استهلال ماه و آداب روزه‌داری دسته‌بندی کرد. عناوین برخی از این منابع شامل بررسی مسأله رؤیت هلال ماه، آداب روزه‌داری، وقایع الأیام خیابانی، اعتکاف نجوای عاشقانه، نقش روزه در سلامتی انسان، لذت‌های رمضان بر سفرۀ عارفان، شمیم رحمت، دعای ام‌داوود و منابع بی‌شماری از این دست است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید