۱۳۹۹-۰۳-۰۱

کتابخانه وزیری یزد و 60 نسخۀ خطی و چاپ سنگی از ملاصدرا

بیش از 60 نسخه خطی و چاپ‌سنگی از آثار ملاصدرا در کتابخانۀ وزیری یزد وابسته به آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. بسیاری از این آثار با فاصله‌ای اندک پس از درگذشت این حکیم بزرگ، کتابت شده است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مسئول کتب خطی و چاپ سنگی کتابخانۀ وزیری یزد، از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی، از وجود بیش از 60 نسخه نفیس خطی و چاپ سنگی از آثار صدرالدین محمدبن ابراهیم شیرازی مشهور به «ملاصدرا» و «صدرالمتألهین»، بنیان‌گذار مکتب فلسفی حکمت متعالیه، در این کتابخانه خبر داد.
وی به نفیس‌ترین اثر خطی با محوریت ملاصدرا موجود در این کتابخانه اشاره کرد و گفت: نسخه‌ای از «اسفار اربعه» در سال 1094 ق به قلم محمدمهدي بن محمد صالح رضوي در 221 برگ 27 سطری به خط نسخ کتابت شده است.
منوچهر آرسته ادامه داد: «المبدأ و المعاد» به کتابت سال 1127 قمری به قلم شريف‌حسين بن محمد‌حسن به خط نسخ 23 سطری، «الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه» به کتابت 1075 ق به خط نسخ 21 سطری و تفسیر عرفانی و فلسفی از سورۀ أعلی به زبان عربی به کتابت سال 1306ق به خط نستعلیق 16 سطری، از دیگر آثار خطی ارزشمند ملاصدراست.
وی افزود: نسخه خطی «حاشیه الشفاء» یا «تعلیقات الشفاء» به زبان عربی که ملاصدرا در آن، مبانی مورد قبول شیخ‌الرئیس را توضیح و الفاظ مشکل آن را شرح می‌دهد، در سال 1084ق به خط نسخ 20 سطری در 355 برگ کتابت شده و دارای جلد تیماج است.
آرسته اضافه کرد: «سریان نور وجود الحق فی‌الموجودات و...» به کتابت سال 1028 ق به خط نستعلیق 15 سطری، شرح هدایه الحکمه یا «شرح الهدایة الأثیریة» به کتابت قرن 13ق، «مفاتیح الغیب» به قلم عباس خبوشانی در سال 1280ق و «المشاعر» به کتابت سال 1256ق به قلم محمدجواد شهربابکی و حسین بن صادق صفار به خط نسخ و نستعلیق که در 37 برگ کتابت شده و دارای جلد تیماج است، از دیگر آثار خطی ملاصدرایی موجود در کتابخانۀ وزیری یزد است.
وی در پایان تصریح کرد: از آثار چاپ سنگی ملاصدرا، «شرح اصول کافی»، «ش‍رح‌ حاوی‌ ام‍ه‍ات‌ م‍طال‍ب‌ ع‍ق‍ل‌ و ع‍ل‍م‌ ک‍ت‍اب‌ اص‍ول‌ ک‍اف‍ی»، «مفاتیح الغیب»، «مجموعه من التفاسير السوره و الايات قرآنيه»، «الحکمه المتعاليه في مسائل الربوبيه»، «رسائل شامل الحدوث»، «اتصاف الماهيه بالوجود»، «التشخص»، «سريان الوجود»، «القضاء و القدر»، «الواردات القلبيه»، «اکسير العارفين»، «الحشر»، «الشواهد الربوبيه»، «المبداء و المعاد»، «شرح المشاعر»، «شرح العرشیه» و «المشاعر» برخی از نفایس موجود در این کتابخانه است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید