۱۳۹۹-۰۳-۰۱

بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین قرآن‌های جهان در گنجینۀ رضوی

بیش از 23 هزار قرآن و جزوۀ قرآنی در گنجینۀ کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که در این میان، بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین قرآن‌های جهان به چشم می‌خورد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، قرآن‌های نفیس، جزوات قرآنی خطی و قرآن‌های فاخر چاپ سنگی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌‌شود که از نظر خط، تذهیب، قدمت، تعداد و برخی ویژگی‌های خاص، منحصر به فرد بوده و از شاهکارهای هنر اسلامی به شمار می‌رود.
در این میان، بزرگ‌ترین قرآن موجود در جهان که خط آن را از عجایب خطوط دانسته‌اند، معروف به قرآن بایسنغری که پیش از این، در موزۀ قرآن نیز در معرض نمایش بوده، به خط زیبای محقق توسط بایسنغرمیرزا پسر شاهرخ تیموری و گوهرشادخاتون روی کاغذ خانبالغ و در ابعاد 101 در 177 سانتی‌متر نوشته شده که 57 برگ در گنجینۀ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی و هشت برگ آن در موزۀ آستان قدس نگهداری می‌شود و این درحالی است که این بیشترین تعداد اوراق قرآن بایسنغری در جهان است.
همچنین برخی از قرآن‌های این گنجینه در شمار کوچکترین قرآن‌های کامل دنیا محسوب می‌شوند. این قرآن‌ها با هنرنمایی خاصی بر سنگ و چوب و... کتابت شده که از جملۀ آن، کتابت متن کامل قرآن روی تراشۀ سیلیکونی با فناوری نانو در ابعاد 10 در 18 میلی‌متر در سال 1387 خورشیدی و نیز کتابت قرآن روی صفحاتی از جنس سنگ به خط ثلث است.
مصاحف شریف موجود در گنجینۀ رضوی در قطع و ابعاد مختلفی همچون بازوبندی، بغلی، حمایلی، جیبی، رُقعی، خِشتی، وزیری، رحلی و سلطانی است و در حال حاضر حدود 70 قرآن و جزوۀ قرآنی در قطع بازوبندی که به طور معمول به ابعاد سه در دو سانتی‌متر است، در این کتابخانه نگهداری می‌شود.
در این میان، کوچک‌ترین قرآن بازوبندی که منتخب قرآن از سورۀ حمد تا سورۀ ناس است، به خط نسخ خفی و ابعاد 5/2 در 5/3 سانتی‌متر در 158 برگ در این کتابخانه نگهداری می‌شود.
از دیگر قرآن‌های بی‌مانند این مجموعه، قرآن‌های طوماری به عرض هفت سانتی‌متر است که به خط نسخ خفی و مختلف السطر بر کاغذ نخودی کتابت شده است.
گفتنی است که از مهم‌ترین قرآن‌های این مجموعه، قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار علیهم‌السلام است که بر پوست آهو و به خط کوفی اولیه نگاشته شده‌اند که از جملۀ آن، قرآن منسوب به دستخط مبارک حضرت علی(ع) است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید