۱۳۹۹-۰۳-۰۳

فتح خرمشهر به روایت مطبوعات

اداره مطبوعات آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای از مطبوعات دیدنی خود که اخبار آزادسازی خرمشهر در سال 1361 را بازتاب دادند، در نمایشگاهی مجازی در معرض دید گذاشت.

به گزارش گنجینۀ رضوی، رئیس ادارۀ مطبوعات آستان قدس رضوی اعلام کرد: در شرایط کرونایی کشور که امکان برگزاری نمایشگاه حضوری وجود ندارد، مجموعه‌ای از روزنامه‌ها، مطبوعات و نشریاتی که اخبار فتح خرمشهر را در سال 61 و پس از آن بازتاب دادند به همت اداره مطبوعات آستان قدس رضوی به صورت مجازی به نمایش درآمد.
ابراهیم حافظی با بیان این‌که عکس‌ها، گزارش‌ها و اخباری که روزنامه‌ها از روند آزادسازی خرمشهر از روزهای قبل از سوم خرداد تا زمان آزادسازی به‌چاپ رساندند، از اسناد و اطلاعات دست اولی است که در کمتر منبع اطلاعاتی می‌توان آن‌ها را یافت، توضیح داد: این روزنامه‌ها از منابع مهم و معتبری است که محققان می‌توانند برای بازسازی صحنه‌های حماسه و نگارش تحقیقات عمیق شامل بازیابی خاطرات آن دوره، اسامی شهدا، روند انجام عملیات، آمار و ارقام در‌ این عملیات‌ها از قبیل تعداد اسرا، تعداد شهدا، غنایم جنگی و... بررسی کنند.
وی تیتر «خرمشهر آزاد شد» را که در غروب سوم خرداد 1361 در روزنامۀ کیهان منتشر شد، سرآغازی برای پوشش این اتفاق توسط تمام روزنامه‌ها و افزایش تیراژ چاپ آن‌ها عنوان کرد و افزود: روزنامه‌های «اطلاعات»، «کیهان»، «جمهوری اسلامی»، «خراسان» از معدود روزنامه‌هایی بودند که در خرداد 1361 منتشر می‌شدند و اخبار جنگ را پوشش می‌دادند و در عملیات آزادسازی خرمشهر نیز تمام این عملیات با جزئیات آن در روزنامه‌های کیهان و اطلاعات سوم و چهارم خرداد به چاپ رسید.
نخستین گزارش مصوّر از خرمشهر آزادشده، چگونگی عملیات آزادسازی خرمشهر وتصاویری از روزنامه‌هایی که خبرهای یک روز قبل از فتح خرمشهر را منتشر کردند، بخشی از موضوعاتی است که به گفتۀ حافظی در این نمایشگاه مجازی قابل مشاهده است.
وی در پایان یادآور شد: این نمایشگاه در صفحۀ نمایشگاه مجازی پایگاه مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی به نشانی library.razavi.ir/doc قرار گرفته است.
گفتنی است که در عملیات بیت‌المقدس که منجر به فتح خرمشهر شد، طی 24 روز رزمندگان کشورمان موفق شدند بعثی‌ها را از این شهر بیرون کنند و بیش از 17 هزار اسیر، 6 هزار کشته و خسارت بسیاری از تجهیزات نظامی را به دشمن تحمیل کنند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید