۱۳۹۹-۰۳-۱۳

قرآن اهدایی امام خمینی به آستان قدس رضوی رونمایی شد

هم‌زمان با ایام ارتحال امام‌خمینی(ره)، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از قرآن 855 ساله اهدایی ایشان به کتابخانه آستان قدس در فضای مجازی رونمایی کرد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از رونمایی قرآن اهدایی امام‌خمینی(ره) به کتابخانه آستان قدس رضوی معروف به قرآن راوندی خبر داد. مهدی قیصری‌نیک با بیان اینکه این رونمایی و معرفی، در قالب پنجاه‌وچهارمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی این سازمان انجام شده است، گفت: این برنامه نیز همانند دیگر سه‌شنبه‌های دوران کرونایی به صورت غیرحضوری و در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی به آدرس museum.razavi.ir  برگزار شد.
کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی نیز در خصوص این قرآن اظهار داشت: این مصحف شریف در سال 586 هجری قمری توسط احمد‌بن‌محمدبن‌علی راوندی از هنرمندان عصر سلجوقی، به خط نسخ کهن 13 سطری با کاغذ خانبالغ حنایی در 216 صفحه کتابت شده و نجم‌الدین محمدبن‌علی‌بن‌سلیمان؛ مؤلف کتاب «راحه‌الصدور» آن را تذهیب کرده است.
سیدرضا صداقت‌حسینی افزود: این نسخه، یکی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین قرآن‌های خطی این مجموعه است که در مردادماه 1363 توسط بنیان‎گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی‌(ره)، به گنجینه رضوی اهدا شده است.
وی با بیان اینکه نمونۀ تذهیب محمدبن‌علی‌بن‌سلیمان و خط احمدبن‌محمدبن‌علی راوندی در کمتر کتابخانه‌ای وجود دارد، خاطرنشان کرد: این قرآن نفیس که به شماره 2261 در گنجینه رضوی نگه‌داری می‌شود، دارای خصایص نسخه‌شناسی بدیعی از لحاظ خط و آرایه‌های هنری است که برای محققان و پژوهشگران مصاحف خطی ارزشمند است. 
گفتنی است، علاقه‌مندان به آثار تاریخی و فرهنگی برای مشاهده این نسخه نفیس می‌توانند همه‌روزه به حرم مطهر رضوی، صحن کوثر، موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری از ساعت 8 صبح تا 30/12 مراجعه کنند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید