۱۳۹۹-۰۳-۲۰

مخزن کتب چاپ سنگی

مخزن کتب چاپ سنگی یکی از مخازن گرانسنگ و ارزشمند ادارة مخطوطات کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی می‏باشد. این مخزن با مجموعه‏ای بیش از 43000 نسخه کتاب و منابع چاپ سنگی همواره مورد استفادة علاقه ‏مندان، دانش‏پژوهان و اهتمام مسئولین فرهنگی این مجموعة بزرگ بوده است.

مجموعه ه‏ای که بسیاری از منابع و کتاب‏های آن توسّط واقفان بی‏شماری در طیّ دوره‏های گذشته و حال به این مرکز فرهنگی مذهبی اهداء گردیده است. تعدادی از منابع این مجموعه توسّط آستان قدس رضوی از دارندگان این منابع خریداری و در اختیار علاقمندان قرار می‏گیرد.

عمده منابع کتب چاپ سنگی بر موضوعاتی نظیر ادیان، ادبیات و تاریخ تمرکز است و بر اساس رده ‏بندی دیوئی طبقه ‏بندی شده است. در این مجموعه، کتاب‏های چاپ سنگی مصور و چاپ سنگی درسی از ابتدای تأسیس دارالفنون و کتاب‏های چاپ سربی قدیم و کمیاب از دیگر کتاب‏ها متمایز شده است. از قدیمی‏ترین کتاب‏های این مجموعه، «جهادیه» قائم مقام فراهانی چاپ 1234ق.، «مآثر سلطانیه» 1241ق. و «زاد المعاد» چاپ 1254ق.و... می‏باشد.

امور تخصصي چاپ سنگي در دو قسمت انجام مي گيرد.

1- فهرستنگاري و فهرستنويسي نسخ چاپ سنگي. در این بخش گروهی از فهرستنويسان به فهرستنويسي و فهرستنگاري نسخه های چاپ سنگي موجود در گنجینه کتابخانه اشتغال دارند.

2- آماده سازي كتب چاپ سنگي، كتب چاپ سنگي پس از اهداء يا خريداري به قسمت آماده سازي منتقل شده  و پس از شناسايي، فهرستنويسي، ثبت و ورود اطلاعات و كتابچيني مي گردد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید