۱۳۹۹-۰۴-۰۲

از نشریات کهن و نادر اسلامی گنجینۀ رضوی رونمایی می‌شود

در پنجاه‌و‌هفتمین برنامۀ سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی از قدیمی‎ترین نشریه‎های اسلامی موجود در گنجینۀ رضوی و کتاب «گزیدۀ اسناد حضور زنان در آستان قدس رضوی» به صورت مجازی رونمایی می‌شود.

به گزارش گنجینۀ رضوی و به نقل از دبیر رونمایی از نفایس و آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، پنجاه‌و‌هفتمین برنامۀ سه‎شنبه‎های فرهنگی این سازمان به مناسبت روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی و هم‌زمان با ولادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهۀ کرامت، برای اولین‌بار با محوریت معرفی قدیمی‎ترین نشریه‎های اسلامی موجود در گنجینۀ رضوی برگزار می‌شود.
مهدی قیصری‌نیک در این باره ادامه داد: در این برنامه، از کتاب «گزیدۀ اسناد حضور زنان در آستان قدس رضوی (از صفویه تا پهلویه)» نیز که به همت دو تن از کارشناسان اداره اسناد آستان قدس گردآوری شده است نیز برای اولین بار رونمایی می‌شود.
وی اضافه کرد: این کتاب، مشتمل بر 268 صفحه و دارای یک مقدمه و دو بخش است که بخش اول زنان شاغل در حرم مطهر رضوی را بررسی می‎کند و در بخش دوم به موضوع زنان واقف و نذرکننده می‎پردازد.
در ادامه، رئیس ادارۀ مطبوعات آستان قدس رضوی با بیان این‌که درآرشیو مطبوعات گنجینۀ رضوی، بالغ بر 33 هزار نشریه نگهداری می‎شود که 1300 عنوان آن، نشریۀ اسلامی به زبان فارسی، عربی، اردو و سایر زبان‎هاست توضیح داد: بیش از 70 عنوان از این نشریه‎ها، نایاب و منحصر به‎فرد هستند که از جملۀ آن‌ها، «ناطق اسلام»، «ترویج اسلام» و «رهروان سمیه» است.
ابراهیم حافظی به سیر انتشار نشریات اسلامی اشاره کرد و افزود: اولین نشریۀ اسلامی در سال 1301 هجری قمری با نام «عروه‎الوثقی» در مصر، به همت سيد جمال‎الدين اسدآبادي و با همکاری محمد عَبدُه منتشر شد.
وی ادامه داد: قديمي‏ترين نشريۀ ديني و اسلامي ايران با نام «الاسلام» در رمضان 1320 قمری انتشار یافت. همچنین در سال 1325 هجری نشریه‎های دینی «شهرآشوب» و «شجرۀ خبیثۀ کفر و شجرۀ طیبۀ ایمان» در تهران به چاپ رسید و اولین مجلۀ فارسی به نام «الغَری» در نجف اشرف در سال 1327 انتشار یافت.
حافظی در پایان اضافه کرد: در سال 1338 هجری قمری نیز نخستین مجلۀ ديني در مشهد با نام «الكمال» منتشر شد که براي اولين‌بار در تاريخ مطبوعات ايران، نسخه‏هايي از آن به‎‎رسم امانت در اختيار عموم مردم قرار گرفت.
گفتنی است که برنامۀ رونمایی از این مجموعه، در روز سه‌شبنه 3 تیرماه 99 به دلیل محدودیت‌های کرونایی به صورت غیرحضوری در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی به آدرس museum.razavi.ir  برگزار ‌می‌شود.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید