۱۳۹۹-۰۴-۰۲

قدیمی‌ترین اسناد از حرم حضرت معصومه(س) در گنجینۀ رضوی

قدیمی‌ترین اسناد مکتوب و تصویری از حرم مطهر حضرت معصومه(س) به قدمت دورۀ قاجار در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش گنجینۀ رضوی، کارشناس اطلاع رسانی مخازن اسناد آستان قدس رضوی در این باره توضیح داد: برخی از اسناد مکتوب در این موضوع، شامل تعزیه‌نامۀ وفات حضرت معصومه(س) که توسط مداحان اهل بیت(ع) در مراسم‌ وفات حضرت یا روضه‌ها خوانده می‌شده است، اشعار شعرا در مدح حضرت فاطمۀ معصومه(س) و مکاتبات شخصیت‌ها و سران حکومتی با یکدیگر دربارۀ تیرگی اوضاع سیاسی در قم و وضعیت آستانۀ مقدسۀ حضرت معصومه(س) است.
کاظم جهانگیری افزود: این اسناد عموماً در ایام ولادت و وفات حضرت معصومه(س) کانون توجه ویژۀ محققان قرار می‌گیرد و پژوهشگران می‌توانند برای دسترسی به آن، به مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی واقع در بست شیخ طبرسی حرم مطهر رضوی مراجعه کنند.
در ادامه، کارشناس اسناد تصویری آستان قدس رضوی با بیان این‌که تصاویر ارزشمندی از حرم حضرت معصومه(س) و بافت قدیمی حرم و پیرامون آن در مرکز اسناد نگهداری می‌شود، تصریح کرد: تصویر بافت قدیمی حرم و قبرستان اطراف آن در دورۀ قاجار، دورنمای حرم و گنبد و گلدسته‌های حضرت معصومه(س) در اوایل دورۀ پهلوی اول و پهلوی دوم، تصویر رواق بالاسر حضرت، عکس‌های یادگاری در اطراف حرم حضرت معصومه(س) و تصویر حضور شخصیت‌ها در حالت زیارت از حرم حضرت معصومه(س) بخشی از این تصاویر است.
زهرا خانی با ابراز این‌که از دل این تصاویر می‌توان به اطلاعات تاریخی ارزشمندی دست یافت، ادامه داد: مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی تنها مجموعه‌اي است که مسؤولیت نگهداری کلیۀ اسناد آستان‌ قدس ‌رضوي اعم از مکتوب و غیر‌مکتوب و همچنین اسناد اداری را از گذشته تا حال بر عهده دارد و به‌عنوان بخشی از هویت و حافظة ملی و اسلامی، از منابع مهم پژوهشی در زمینه‌های تاریخی به شمار مي‌رود.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید