۱۳۹۹-۰۴-۰۸

سنگ مقام حضرت رضا(ع) در موزۀ آستان قدس رضوی

کتیبۀ سنگی سنگ مقام حضرت رضا(ع) در موزۀ آستان قدس رضوی، از مهم‌ترین آثار تاریخی گنجینۀ رضوی است که در معرض نمایش عموم قرار دارد.

به گزارش گنجینۀ رضوی، مسئول امور مطالعات موزه‌شناسی موزۀ آستان قدس رضوی، سنگ مقام یا دست‌نوشتۀ تاریخی امام رضا(ع) را از مهم‌ترین آثار سنگی موزۀ آستان قدس رضوی اعلام کرد که به رنگ سفید از جنس سنگ مرمر صابونی بوده و دارای چند ردیف کتیبه به خط کوفی و نسخ و نقوش اسلیمی و طرح محرابی در پیرامون کتیبه‌هاست.
مریم حبیبی قاینی بیگی افزود: این کتیبۀ سنگی به ضخامت 6 سانتی‏متر، طول 40 تا 44 سانتي‌متر و عرض30 تا 32 سانتي‌متر به دست «عبیدالله بن احمد مره» ساخته شده است و دارای دو حاشیه و یک نقش محرابی است و در میانۀ آن کتیبه‏هایی به خط کوفی شامل صلوات خاصه، آیۀ 55 سورۀ مائده و آیۀ تکبیر نقش شده است.
وی در بیان کتیبه‌های تاریخیِ روی این سنگ توضیح داد: همه کتیبه‌ها به خط کوفی و نسخ برجسته بوده و در حاشیه و قاب محرابی میانی سنگ نگاشته شده است. حبیبی اضافه کرد: کتیبۀ اول حاشیه، عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین و علی و محمد و جعفر و موسی و علی و محمد و علی و الحسن و القائم الحجه»؛ کتیبۀ دوم حاشیه، آیۀ 55 سورۀ مائده و در کتیبۀ سوم که شامل نام بانی اثر است، عبارات «امر بعماره المشهد الرضوي علي بن موسي الرضا عليه السلام العبد المذنب الفقير الي رحمه الله ابوالقاسم احمد بن علي بن احمد العلوي الحسيني تقبل الله منه» به چشم می‌خورد.
وی در پایان به دو کتیبۀ دیگر این سنگ مقام اشاره کرد و گفت: متن اصلی که در وسط و به شکل محراب و دربردارندۀ مطالبی دربارۀ محل نصب سنگ و تاریخ آن است، «الله اکبر هذا مقام الرضا(ع) اقبل علی صلواتک و لاتکن من الغافلین شعبان سنه سته عشر و خمس مائه» و در کتیبۀ پایین سنگ، نام سازندۀ اثر نقش بسته است.
گفتنی است این اثر نفیس در گنجینه «تاریخ حرم» موزۀ مرکزی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض دید عموم قرار دارد و علاقه‌مندان همه روزه از ساعت 8 تا 22 می‌توانند از آن بازدید کنند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید