۱۳۹۹-۰۴-۰۹

بیش از یکصد نسخۀ خطی و چاپ‌سنگی از امام رضا(ع) در کتابخانۀ وزیری یزد

افزون بر 100 نسخۀ خطي و چاپ‌سنگي نفيس مربوط به حضرت رضا(ع) در كتابخانۀ وزيري يزد که از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی است نگهداري مي‌شود که 7 نسخۀ آن، مربوط به اثر ارزشمند خطي «عيون اخبارالرضا(ع)» است.

به گزارش گنجینۀ رضوی، به نقل از رئیس کتابخانه و موزۀ وزیری یزد، مجموعۀ ارزشمندي افزون بر 100 نسخۀ خطي و چاپ‌سنگي نفيس مربوط به حضرت رضا(ع) شامل تأليفات، احاديث و روايات و شرح و حاشيه آن در كتابخانۀ وزيري يزد نگهداري مي‌شود.
محمدرضا ملک‌ثابت قديمي‌ترين نسخۀ خطي در موضوع یادشده را «صحيفه الرضا(ع)» عنوان کرد که از كتب معتبر شيعه و مجموعه رواياتي است كه امام رضا(ع) از اجداد پاکشان از حضرت رسول خدا(ص) روايت كرده‌اند. وی افزود: این نسخه در سال 966ق، به قلم عبدالله‌بن عبدالكريم به خط نسخ كتابت شده است.
وی «رسالۀ ذهبيه» منسوب به امام رضا(ع) و ترجمۀ آن را از ديگر آثار ارزشمند خطي این كتابخانه دانست و توضیح داد: اين رساله از نفيس‌ترين و گران‌بهاترين مواريث اسلامي در زمينۀ دانش پزشكي است و به طور مختصر مشتمل بر رشته‌هايي از علوم پزشكي مانند علم تشريح، زيست‌شناسي(بيولوژي)، وظايف‌الاعضاء(فيزيولوژي)، علم‌الامراض(باكتريولوژي)، بهداشت فردي، دانش شيمي و تغذيه است كه بخش زيادي از طب پيشگيري را نيز بيان مي‌كند.
ملک‌ثابت تصریح کرد: يكي از نسخه‌هاي ارزشمند اين گنجينه كه به دست حجت‌الاسلام سيد علي‌محمد وزيري به كتابخانۀ وزيري اهدا شده است، نسخۀ ممتازي از «فوائدالرضويه» است كه شرح حديث «رأس‌الجالوت» تأليف «قاضي سعيد قمي» بوده و به خط نستعليق 22 سطري كتابت شده است.
وی افزود: از ديگر كتب‌خطي ارزشمند موجود با موضوع امام رضا(ع) مي‌توان به «عيون اخبار‌الرضا(ع)» اشاره كرد که از معتبرترين منابع روايي شيعه است و نسخه‌های نفیسی از آن در کتابخانه نگهداری می‌شود.
رئیس کتابخانه و موزۀ وزیری یزد در ادامه، به برخی کتب چاپ‌سنگی اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترين آثار سنگي دربارۀ امام رضا(ع) در كتابخانۀ وزيري، كتاب «تحفة الرضويه» از نوروز علي‌بن محمدباقر بسطامي است كه در سال 1288ق در تهران در چاپخانۀ آقا ميرزا علي‌اكبر به خط نسخ چاپ شده است. موضوع اي‍ن ك‍ت‍اب، ف‍ض‍ي‍ل‍ت زي‍ارت ام‍ام ه‍ش‍ت‍م(ع) و ع‍ل‍ت آم‍دن حضرت ب‍ه خ‍راس‍ان و ب‍رخ‍ي از م‍ع‍ج‍زات ایشان است.
ملک‌ثابت در پایان به برخی دیگر از آثار موجود در کتابخانۀ وزیری اشاره و تصریح کرد: «ك‍اش‍ف ال‍ن‍ق‍اب ف‍ي ت‍ف‍س‍ي‍ر ع‍ي‍ون ال‍رض‍ا(ع)»،‏ «‏‏فقه الرضا(ع)» منسوب به علي‌بن موسي الرضا(ع)، ‏«ف‍ردوس ال‍ت‍واري‍خ»، جلد دوازدهم «بحارالانوار» از م‍ح‍م‍د باقر‌ب‍ن م‍ح‍م‍د‌ت‍ق‍ي مجلسي و کتاب «احتجاج»، آثار ارزشمندی است که نسخه‌های نفیسی از آن‌ها در کتابخانۀ وزیری یزد وابسته به آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید